A Tanárképzési Nap tanulságai

Mint arról korábban hírt adtunk, az ELTE és a PPKE regionális együttműködésében Tanárképzési Napot rendeztek 2011. február 4-én Piliscsabán, amely a pedagógusképzés rendszerének átalakításával kapcsolatos eltérő álláspontjának megvitatása kínált alkalmat.

A Tanárképzési Napon pódiumbeszélgetések keretében reflektáltak az új felsőoktatási törvénytervezetre, illetve a kétciklusú rendszer eddig észlelt problémáira, majd megoldási javaslatokkal álltak elő. A résztvevő előadók többnyire egyetértettek abban, hogy mind a természettudomány, mind a bölcsészettudomány tanárképzési területén működésképtelen a kétciklusú rendszer, s ennek több oka van.

A TTK-s oktatók a szakmódszertani képzés hiányát hangsúlyozták, mely szerintük elengedhetetlen ahhoz, hogy a tudományos anyagot a jövendőbeli pedagógusok iskolás módon tovább tudják adni leendő diákjaiknak. Gaál István (a DE oktatója) úgy véli, az egyciklusú tanárképzés visszaállítása elősegítené a tudományosság és a szakmódszertan, a gyakorlat arányának kiegyenlítődését, melyet Kosztolányi József (az SZTE egyetemi docense) érvelése is alátámaszt: „a BA a diszciplínát, az MA a szakmát adja” elmélet nem működhet megfelelően, mert a tanárokat a kezdetektől tanításra kell szocializálni, nem elég a 3. év után.


Hunyady György,
a Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon pályázat szakmai vezetője

A BTK-t képviselők (egyetértve a TTK-sok szakmódszertant hiányoló diskurzusaival, s azon túllépve) a major-minor okozta „másfélszakosságot” emelték ki hátrányként. Antalné Szabó Ágnes, az ELTE BTK docense szerint a kétciklusú rendszerben a tanári MA-ra jelentkezők második szakterületükön nem rendelkeznek eléggé megalapozott tudással, s erre nem mentség az, hogy nem egyforma óraszámban oktatják majd a két tárgyukat.

Azonban a résztvevők az osztatlan rendszer bevezetését sem tartották egyértelműen üdvözítőnek: nehézségét elsősorban abban látták, hogy a felvételizőknek már 18 évesen biztosnak kell lenniük abban, hogy az adott szakterület tanárai, nem pedig esetleges kutatói lesznek, míg a jelenleg tervezett pedagógus életpályamodell hosszúra nyúlása is elrettentheti a tanári pályán gondolkozókat. Ebből a szempontból lesz fontos kérdés, hogy hogyan valósulna meg az átjárhatóság.

Eközben az Edupress beszámolója szerint 2011. február 4-én egyezség született a Közigazgatási- és Igazságügyi Minisztérium képviselői, a hallgatói képviselet, a rektorok és a szakszervezetek között, melynek értelmében a klasszikus szakokon (magyar, történelem, matematika stb.) visszaállítanák az osztatlan tanárképzést.

A Tanárképzési Napon készült felvételek megtekinthetők az esemény honlapján.

Forrás: ELTE Online

2011.02.14.