Pedagógiai munkát segítő kötetet jelentetett meg az ELTE

A sajátos nevelési igényű középiskolás gyermekek oktatásával foglalkozó TÁMOP-alprojektet zártak 2011. május 20-án a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon.

A „Középiskolás fokon?” című zárókonferencián ismertetették az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán folyó, a tankötelezettség kiterjesztésére és az integrációból adódó feladatokra koncentráló TÁMOP-alprojekt eredményeit 2011. május 20-án. A Karon megvalósult fejlesztés eredménye többek között egy pedagógiai munkát segítő kötet megjelentetése.

A sajátos nevelési igényű középiskolás gyermekek oktatására fókuszáló módszertan és egy tréningalapú továbbképzési terv kidolgozása volt a pályázat célja – mondta köszöntőjében dr. Papp Gabriella, a Kar főiskolai tanára, a fejlesztés vezetője. A pályázat programvezetője kérdésünkre kiemelte: az alprojekt egyik eredményeként megszületett egy kötet, amely a pedagógusok számára hasznos gyakorlati tanácsokkal és módszertani leírásokkal kívánja megkönnyíteni a sajátos nevelési igényű középiskolás gyermekek oktatását. A „Középiskolás fokon? Sajátos nevelési igényű fiatalok együttnevelése a középiskolában” című, a könyvesboltokban is elérhető könyv a maga nemében egyedülállónak tekinthető: a témában kifejezetten középiskolai tanárok részére ilyen könyv még nem jelent meg Magyarországon – tette hozzá Papp Gabriella. Hangsúlyozta, hogy a tíz szakember tanulmányát tartalmazó kötet azzal a céllal született, hogy az integrációt elősegítő tudás a pedagógusok széles köréhez eljusson. Az alprojekt másfelől egy pedagógusképzési program akkreditálását határozta el azokból a tapasztalatokból kiindulva, amelyek a tréningalapú továbbképzési terv kidolgozása során rajzolódtak ki. Papp Gabriella reményét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy egy olyan kurrens, keresett képzés jön létre, amelyet az ELTE BGGyK hamarosan elindíthat.

A záró konferencián Marton Eszter, a BGGyK tanársegédje az alprojekt előzményeit ismertette. Elmondta, hogy a pedagógusok és az intézményvezetők sajátos nevelési igényű gyermekek oktatásáról alkotott véleményét igényfelmérő kérdőív segítségével térképezték fel. A kérdések többek között arra vonatkoztak, hány, az említett problémával küzdő gyermek található az egyes iskolákban.

A középiskolás, sajátos nevelési igényű tanulók oktatásával kapcsolatos közvetlen tapasztalataikat az alprojektben részt vevő intézmények munkatársai ismertették. A Raoul Wallenberg Humán Szakképző Iskola és Gimnázium igazgatónője, Gavallérné Kancsal Ágnes az intézményt érintő, az integrációból eredő problémákról beszélt. Kiemelte: a pedagógusok segítése és a szaktanácsadás nagyon fontos az integráció sikeres lebonyolítása érdekében.

A Pesti Barnabás Élelmiszer-ipari Szakképző Iskola és Gimnázium pedagógusai közül Várhelyi Gabriella és Dobos László arról számoltak be, hogy a – TÁMOP-alprojekt keretein belül létrehozott – tréning ismeretanyagából milyen elemeket tudtak beépíteni a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásába. A két pedagógus kiemelte: nagyon fontosnak találják, hogy a háromnapos továbbképzés során nem csak hasznos ismeretekkel gazdagodtak, hanem megtudhatták azt is, milyen problémákkal kell megküzdenie egy sajátos nevelési igényű gyermeknek a középiskolában.

A konferencia végén tartott könyvbemutatón Fehérné Kovács Zsuzsanna egyetemi docens ismertette az említett kötetet. Kiemelte: a könyv a sikeres integrációt kívánja elősegíteni, valamint a sajátos nevelési igényű, középiskolás gyermekek esélyeit hivatott javítani.

2011.05.30.