Ember és természet

Náray-Szabó Gábor és Patkós András, az ELTE professzorai az MTA elnökének felkérésére részt vesznek a közoktatási természettudományos kerettanterv kidolgozását irányító munkacsoportban. Pálinkás József azt kérte: a tantervek legyenek reálisak.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) Oktatásért Felelős Államtitkársága és a Magyar Tudományos Akadémia közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a két intézmény együttműködik a természettudományok oktatásának kerettantervi kidolgozásában. A magyar közoktatás alapdokumentuma, a Nemzeti alaptanterv (Nat) véglegesítésével párhuzamosan az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben elkezdődött a tantervi szabályozás második szintjének, a kerettantervek szerkezetének kialakítása. A kerettantervek megújításának célja, hogy a köznevelési törvénnyel összhangban az oktatási rendszer küldetésének, értékközvetítő feladatának újrafogalmazásával és az alaptanterv időtálló és korszerű közműveltségi tartalmakkal történő kiegészítésével egységesen előírják a kötelezően megtanítandó tananyag minimumát. Az MTA-n szerdán bejelentett együttműködés értelmében a Magyar Tudományos Akadémia közreműködik a tantárgyi tartalmak és a természettudományi ismeretek hatékony ismeretátadási módszereinek kidolgozásában.

„Nem tantárgyakat, hanem gyermekeket kell tanítani” – fogalmazott a sajtótájékoztatón Pálinkás József, aki arra kérte a kerettantervek kidolgozóit, hogy a készítendő tantervek legyenek reálisak, ténylegesen megtanítható tananyagot tartalmazzanak, amely alapján kompetenciákat fejlesztenek. Fontos szempont, hogy foglalják egybe a szakterülethez tartozó legfontosabb jelenségeket, fogalmakat, az értelmezéseket azonban a korosztálynak megfelelő absztrakciós szinten adják meg, szem előtt tartva azt, hogy a megértés kulcsa a legtöbb esetben az egyszerűsítés, valamint hogy a megértés valójában kreatív folyamat, (újra)alkotás, amely megköveteli a tanulók aktív részvételét.

A Magyar Tudományos Akadémia elnöke három akadémikust, Falus Andrást, Náray-Szabó Gábort és Patkós Andrást (utóbbi kettő az ELTE TTK professzora) kért fel, hogy vegyen részt abban a munkacsoportban, amely az új Nemzeti alaptanterv (Nat) alapján kidolgozza az "Ember és természet" műveltségterület tantárgyi programjait. A munka során először tantárgyi akadémiai munkacsoportok jönnek létre, amelyek munkájába további – a felsőoktatásban dolgozó, a közoktatás iránt elkötelezett és lehetőség szerint közoktatásban dolgozó – munkatársakat is bevonnak. A munkacsoportok tagjainak kiválasztása a tantárgyi koordinátorok feladata, a csoportok javasolt maximum létszáma öt fő, akik az EMMI Oktatási Államtitkárság részéről megbízott munkacsoport munkájában vesznek majd részt.

Forrás: MTA

2012.06.07.