Alternatív és augmentatív kommunikáció a Bárczin

Alternatív és augmentatív kommunikáció a Bárczin
12/09

2020. december 09. 10:00 - 12:45

online

12/09

2020. december 09. 10:00 - 12:45

online


Konferencia a módszer magyarországi meghonosításáról Kálmán Zsófia, a Bárczi címzetes egyetemi tanára tiszteletére.

Az alternatív és augmentatív kommunikáció (AAK) magyarországi története összekapcsolódik Bliss Alapítvány, Kálmán Zsófia , Pajor András és Kassai Ilona közös történetével. Hogy az AAK előbb szabadon választható, majd kötelező tantárgy lett a gyógypedagógusképzésben, kitűnő példája a civil társadalom és a gyógypedagógusképzés együttműködésének, amelynek keretében a szolgáltatás, az oktatás és a kutatás egysége is megvalósult.

A Bliss Alapítvány 1987. januárjában alakult az ország egyik első civil szervezeteként, szolgáltatásokat, képzést, oktatást ajánlva fel a gyógypedagógia és rehabilitáció egy addig ismeretlen területén. Nevét Charles Blissről kapta, aki 1949-ben alkotta meg a róla elnevezett, grafikus, nonverbális kommunikációra alkalmas jelképrendszert, a Bliss-nyelvet (Blissymbolics).

A Bliss-nyelv egy az ún. augmentatív és alternatív, azaz kiegészítő, kisegítő kommunikációs módszerek közül, amellyel beszédképtelen személyek oktatási és kommunikációs problémáit igyekeztek megoldani. A módszer hazai bevezetése és elterjesztése Kálmán Zsófia gyermekorvos és Pajor András pszichológus-logopédus nevéhez fűződik. A szakemberek 1983-ban kapcsolatba kerültek a torontói Bliss-központtal (Blissymbolics Communication Institute), ahol már 1971 óta foglalkoztak beszédképtelen gyermekek oktatásával. Shirley McNaughton, az intézet akkori igazgatója tette lehetővé, hogy a magyar szakemberek ne csak ellátogathassanak az intézetbe, de Kálmán Zsófia ingyen végezhesse el az alapfokú Bliss-tanfolyamot és hozzájuthasson az értékes és drága szakanyagokhoz is. Ezekről a tapasztalatokról 1983. novemberében számolt be az Orvostudományi Egyetem Neurológiai Klinikáján, s tulajdonképpen ettől az időponttól számítható a magyarországi AAK története. 1984. januárjától Kassai Ilona nyelvész kezdte meg a jelképrendszer nyelvi adaptációját. 1997. őszétől a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola Szomatopedagógiai Tanszékén kötelező tantárgy lett az AAK.

Bátran kimondható, hogy a Bliss Alapítvány – amely a teljes földrajzi régióban elsőként honosította meg s a szolgáltatás-oktatás-kutatás egységbe forrasztásával magas színvonalra emelte az AAK-t – eddigi munkássága a magyar civil társadalom és a gyógypedagógia kiemelkedő sikertörténete, amely remélhetőleg sokáig emlékeztet majd az elkötelezettek munkájára, az évtizedek során adományozók önzetlenségére és mindazokra a szülőkre és gyermekeikre, akik hittek az Alapítványban és társnak szegődtek a hosszú úton.

A Bárczin három évtizede oktató Kálmán Zsófiának ajánlott rendezvényen e kommunikációs módszer magyarországi meghonosításáról lesz szó.

Meghívó és részletes program

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Az előadás online felületen valósul meg, amelynek linkjét a regisztrált jelentkezőkkel az előadás hetében osztják meg.