Egyensúlyt teremteni az oktatás és a kutatás között

A kínai felsőoktatás kihívásai és átalakulása: a hongkongi és shanghai példa címmel tartott előadást Weija Yang, a Shanghai International Studies University oktatója 2013. február 22-én az ELTE PPK-n. Hangsúlyozta: Kínában fontosnak tartják a tapasztalattal egybekötött tanulás módszerét, mert így az ismeretek sokkal „tisztábbak” lesznek.

Az előadáson a résztvevők megismerkedhettek a Hong Kong-i egyetem történetével, mely az intézmény 1911-es alapításával kezdődött. 1992-ig több területen is folyt az oktatás, a hallgatók tanulhattak például építészetet, társadalomtudományokat, fogászatot, jogot vagy gazdaságot. Az egyetem – melynek 2011-ben ünnepelték fennállásának századik évfordulóját – ma már nemzetközileg elismert kutatásairól is híres. „Sok külföldi hallgató választja Hong Kongot, a világ minden tájáról tanulnak itt tehetségek” – emelte ki Weija Yang.

Mint mondta, az egyetem az utóbbi években igen komoly fejlődésen ment keresztül, ennek azonban ára is van: nagyon intenzív kutatást várnak el az oktatóktól, ami sokszor azzal jár, hogy erre a fajta tevékenységre több energiát fordítanak, mint a tanításra. „Nagyon nehéz egyensúlyt teremteni az oktatás és a kutatás között” – mutatott rá az előadó. Hangsúlyozta: az egyetemen bekövetkezett változások egyebek mellett a tudományos és szakmai kiválóságra, az élethosszig tartó tanulásra, a kritikai szemléletre, bizonyos meghatározott problémák megoldására és a kultúrák közötti megértésre irányultak.

A kínai felsőoktatásban fontosnak tartják a tapasztalattal egybekötött tanulás módszerét. „Ha tudsz valamit, de nem használod a tudásodat, akkor az a tudás felületes. Ha személyes tapasztalatra is szert teszel, az ismereteid sokkal tisztábbak lesznek, egészen mások, mint addig – itt kezdődik a tudás” – fogalmazott Weija Yang. Szót ejtett a kínai oktatás történelmi változásairól, melyekkel kapcsolatban elmondta: 1958 és 1963 között hirtelen megnőtt az egyetemek száma, a közelmúltban pedig számos reformot hajtottak végre.

A Shanghai International Studies University-vel kapcsolatban az előadó hangsúlyozta, hogy Kína vezető egyetemének számít, az ottani diplomaták bölcsőjeként ismert. Előadása végén saját doktori kutatását mutatatta be, melyet jelenleg maga is a Shanghai International Studies University-n folytat. Tudományos munkájának fő témája az oktatás: annak módszertanát, esetleges fejlesztési lehetőségeit vizsgálja.

2013.03.04