Meleg-e a fény?

Meleg-e a fény?
10/27

2016. október 27. 18:00

ELTE TTK (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/C. 0.89.)

10/27

2016. október 27. 18:00 -

ELTE TTK (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/C. 0.89.)


Az Országos Tudományos Diákköri Tanács Tanulás- és Tanítás módszertani – Tudástechnológiai szekciójának keretében Módszertani Mesék címmel 2015 őszén új tudományos diákköri műhely indult Egyetemünkön. 2016. október 27-én Kamarás Katalin (MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont, Szilárdtestfizikai és Optikai Intézet) Meleg-e a fény? címmel tart előadást, elsősorban fizika és kémia tanárszakosoknak ajánlva tudományos diákköri témát.

William Herschel 1800 februárjában érdekes kísérletet végzett: a fehér fényt felbontva a spektrum különböző tartományaiba hőmérőt helyezett, és a hullámhossz függvényében mérte a hőmérsékletet. A kísérlet végül azért lett híres, mert Herschel a spektrum vörös tartományán kívül a hőmérséklet jelentős emelkedését tapasztalta, így  fedezte fel az infravörös sugárzást. Érdekes módon azonban a látható tartományban is hullámhosszfüggést tapasztalt a mért hőmérsékletben, ennek oka a sugárzás energiáján kívül nyilván a közegben is keresendő. Az ajánlott TDK-munka célja a Herschel-kísérlet megismétlése különböző terjedési közegekben vagy vákuumban, valamint az eredmények bemutatása iskolai demonstráción. A témához az inspirációt Neil de Grasse Tyson Cosmos: A Space Odyssey című tv-sorozatának egyik epizódja adta.

A műhely célja, hogy állandó tudományos fórumot biztosítson a tanárszakos (elsősorban az osztatlan képzésben részt vevők) hallgatók számára szakmódszertani, tantárgy-pedagógiai és szakdidaktikai előadásokkal, elsősorban tudományos diákköri témafelvetésekkel. A műhely fő célja az osztatlan tanárszakosok tudományos diákköri munkába való bevonása, szakra és karra való tekintet nélkül. A sorozatról bővebb információ itt elérhető.

Fotó: National Geographic