Naplókezelés Canvasban
Feladatok értékelésének összesített nézete: a napló
Az oktatók számára az Értékelések menüpont alatt, amit naplónak is nevezhetnénk, megjelenik a kurzus hallgatói névsora, és az oszlopokban minden egyes publikált feladat, amelyre rákattintva a feladat leírása tekinthető meg és válik szerkeszthetővé. A naplóba automatikusan bekerülnek a feladatok és a gyorsértékelőben rögzített értékelések, de itt is lehet rögzíteni az eredményeket. A napló sorai a kurzus egyes hallgatói státuszban lévő résztvevői, az oszlopok pedig a feladatokat, feladatcsoportokat és az összesített teljesítményt mutatják. A naplóban az oszlopok szélessége a két oszlop határán megjelenő ellentétes irányba mutató nyíllal változtatható. Az oszlopok, vagyis a feladatok sorrendje is variálható, és a feladatnév alatt emlékeztetőül megjelenik az elérhető maximális pontszám. Az oszlopok fejlécében a cellák jobb alsó sarkában a kurzor odairányításával megjelenik egy nyíl, melyre rákattintva elérhetővé válik néhány további lehetőség, úgy mint
- A feladat részletei - osztálystatisztikák: átlagos pontszám, legmagasabb pontszám, legalacsonyabb pontszám, összes értékelt beadandó száma
- Gyorsértékelő - a beadott munkák gyors elérése, ezáltal a munkák megtekintése, kommentelési lehetősége és esetlegesen a hozzá kapcsolódó értékelőtábla használata (Az értékelőtáblákról ebben a cikkben írtunk részletesebben.)
- Üzenet azon hallgatóknak, akik… - itt közvetlenül megjelenik egy új üzenet írására alkalmas felület, alapértelmezett, de módosítható tárggyal, és szűrni lehet a címzettek körét azokra a hallgatókra, akik (1) még nem kaptak osztályzatot (vagy mert nem adtak be munkát, vagy mert még az oktató nem tudta elvégezni az értékelésüket) (2) egy tetszőlegesen megadott pontszámnál kevesebbet értek el, mintegy figyelmeztetésképpen, vagy mert újra meg kell írniuk, lehet nekik üzenni (3) egy tetszőlegesen megadott pontszámnál magasabb pontszámot értek el, így lehet őket értesíteni őket a sikeres feladatmegoldásról vagy gratulálni nekik.
- Alapértelmezett osztályzat beállítása - ha minden hallgató vagy még helyesebben minden nem értékelt hallgató azonos értékelést kap egy feladatra, mert például csak a részvételüket pontozzuk, praktikus lehet egyszerre beírni egy értéket, és ezen a funkción keresztül ez lehetséges. Van rá mód, hogy a már bejegyzett értékeléseket is felülírjuk, de ezek maradhatnak is. Ha például csak 2 fő nem vett részt az órán, őket lehet 0 ponttal értékelni, és mindenki másnál be lehet állítani az alapértelmezett pontot.
- Haranggörbék - a feladathoz tartozó eredményeket egy diagramon mutatja meg a rendszer, megpróbálva felrajzolni a normális eloszlást a hallgatók pontjai alapján
- Beadandók letöltése - a hallgatók beadott munkáinak csomagolása zip fájlba és letöltése erre a lehetőségre kattintva válik lehetővé. A tömörített mappában megtalálható az összes munka önálló fájl formájában, még ha csak egy webcímet is adtak be megoldásként. A fájlok nevei tartalmazzák a hallgatók nevét, így könnyű kiigazodni, melyik fájl kinek a beadandója.
- Feladat inaktívvá tétele - inaktív feladat esetén a hallgatók látják, hogy a feladat inaktív és nem láthatják a feladatra kapott jegyeiket, valamint nem kapnak értesítéseket jegyváltozásról, eredményváltozásról, megjegyzésekről. A feladat szintén egy kattintással aktívvá tehető a "Feladat inaktivitása feloldva" linkre kattintva.
Eredmények importálása és exportálása
A napló frissíthető külső fájl feltöltésével is, az Importálás lehetőségnek köszönhetően. A feltöltendő fájllal kapcsolatos megkötések (táblázat struktúrája, nevekkel és feladatnevekkel kapcsolatos szabályok) és az érvényes formátum alkalmazása (CSV fájl) miatt csak gyakorlott felhasználóknak ajánlott. Erre a funkcióra lényegében nincs is szükségünk, ha a hallgatók eredményeit a naplóban vagy a gyorsértékelőben rögzítjük. Előbbit ajánljuk arra az esetre, ha a pontok/százalékok bejegyzéséhez nem a rendszerbe feltöltött munka szolgál alapul, hanem például papíralapú zárthelyi vagy offline csoportmunka. A gyorsértékelő hasznos, ha a beadott munkákat sorban egymás után, online tekintjük meg, és esetleg szeretnénk hozzászólásokat fűzni hozzájuk vagy alkalmazni a feladathoz kapcsolódó értékelőtáblát.
Az Exportálás funkció könnyebben alkalmazható, annyit tesz, hogy a naplót Excelben kezelhető adattáblává alakítja, amelynek segítségével még további statisztikákat készíthetünk, grafikonokat készíthetünk. Lehetőség van arra is, hogy feladatcsoportonként külön jeggyé alakítsuk az összesített eredményeket az Excel-képletek és ponthatárok segítségével, majd a jegyeket átlagoljuk. Ha például arra szeretnénk törekedni, hogy a hallgatók teljesítménye a félév során egyenletes legyen, a követelményekben leírhatjuk, hogy minden hónapban kapnak egy jegyet (a szerzett pontszámok, elért százalékok alapján), majd a félév végén ezeket a jegyeket átlagoljuk. Egyszerű egymásba ágyazott HA függvényekkel állíthatjuk be a ponthatárokat az Excelben, ahogy az a példánkon a képernyőképen is látszik.
A napló beállításai
A fogaskerék-ikonra kattintva érhetőek el a beállítások. Rákattintva:
- megtekinthetjük az osztályzási előzményeket egy hírfolyamhoz hasonló elrendezésben,
- súlyozhatjuk a végső osztályzatot a feladatcsoportok alapján, megadhatjuk, hogy melyik feladatcsoport milyen súllyal essen latba, például a jelenlét érhet 10%-ot, az egyéni munka 50%-ot, a csoportmunka 40%-ot,
- elrejthetjük a hallgatók neveit,
- rendezhetjük az oszlopokat a feladatok határideje szerint,
- rendezhetjük az oszlopokat feladatcsoport szerint,
- beállíthatjuk, hogy az osztályzat nélkülieket 0 ponttal/százalékkal kezelje,
- megjeleníthetjük a jegyzetoszlopot, ahová jegyzeteket készíthetünk az egyes hallgatókkal kapcsolatban.
Attól függően, hogy az egyes feladatoknál mit állítottunk be, szerepelhet a cellában pont, százalék, érdemjegy. Az érdemjegyeket az általunk választott ponthatárok alapján adja a rendszer, amelyeket ellenőrizhetünk az Osztályzási rendszer megtekintése feliratra kattintva, ami akkor válik láthatóvá, ha az Osztályzat megjelenítése, mint lehetőségnél a Betű alapú érdemjegyet állítottuk be. Természetesen más osztályozási sémát is létrehozhatunk és alkalmazhatunk. Az alapértelmezett osztályzási rendszer a Kurzusbeállítások menüpont alatt érhető el.
Mint egy naplóban, összesített nézetben megtekinthető minden hallgató előrehaladása pontszámok, százalékok, jegyek formájában, a beállításoktól függően. A nem értékelt feladatoknál csak a beadás típusa látszik ikon formájában. Azoknál a hallgatóknál, akiknél nincs megoldás még, a napló megfelelő cellájában egy - jelet láthatunk. Ha a hallgatónak ez a feladat nem volt feladata, mert differenciált feladatot adtunk ki, akkor ez a cella inaktív, szürke és üres. (A differenciálásról ebben a cikkünkben olvashat.) Ha késői megoldással jelentkezett a hallgató, a cella színe az értékelés után is rózsaszín marad, míg ha újabb, nem értékelt megoldása van, a cella sárga színűre vált. Ha meg szeretnénk különböztetni a kései leadásokat az időben történt feladatbenyújtásoktól, a rendszer a segítségünkre van, nincs szükség arra, hogy a feladatbeadást a feladat lezárásával megakadályozzuk, mert ebben az esetben számíthatunk e-mailekre, amelyekben külön kell a beadandóról egyeztetni a hallgatóval, és nem egyből, hogy melyik kurzusunk melyik feladatáról van szó, a munka pedig elkallódhat.
A hallgatók nézete
A hallgatók is látják a saját feladataik értékeléseit a Feladatok és az Értékelések menüpont alatt. Amit ők tudnak még kérni, az az, hogy a rendszer számolásokat végezzen hipotetikus esetekre. Ez a „Mi lenne, ha…” funkció, aminél bármelyik feladatuknál látható elérhető pontszámra kattintva írhatnak egy tetszőleges értéket, hogy lássák, hogyan változna a végső értékelésük, ha javítanának vagy valamely feladatból ilyen vagy olyan értékélést kapnának.
A napló jó szolgálatot tehet az egyes feladatok értékelésének követése, a hallgatók értékelésről való értesítése, statisztikák készítése esetén. Az adminisztrációt áttekinthetővé és könnyűvé teszi, de nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy csak abban az esetben, ha az értékelt feladatok, megszerezhető pontok rendszere már félév elején világos követelményként jelenik meg a hallgatók számára. Ebben a cikkünkben az alternatív értékelésről olvashat. A diagnosztikus értékelés online eszközeiről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.