Technológiai innovációk az oktatás fejlesztéséért - FTFL2025 Konferencia
Future of Teaching the Future of Learning (FTFL 2025) címen Digitális Oktatásmódszertani Nemzetközi Konferenciát rendezett a Gábor Dénes Egyetem. A 2025.05.16-án megrendezésre került konferencia célja az oktatás területén dolgozó szakemberek közötti együttműködés és tudáscsere elősegítése volt, különös figyelmet fordítva a mesterséges intelligencia alkalmazására az e-learning módszertanában.
Az plenáris előadásokat Dr. Zimányi Krisztina, a GDE rektora nyitotta meg, aki a beszélt az egyetemen zajló digitális oktatásfejlesztési folyamatokról - előadásába bevonva saját, mesterséges intelligenciával létrehozott avatarját is. Kaśka Porayska-Pomsta, a UCL előadója Actioning Responsible AI and Education című előadásában a mesterséges intelligencia és az oktatás kapcsolatát elemezte olyan alapelveket figyelme véve, mint a méltányosság, egyenlőség, megbízhatóság és emberi autonómia.
Piet Kommers, hollandiai a Twente University the Netherlands professzora a STEAM as Thematic Didactic for a More Creative Problem Solving by Students című előadásában azt mutatta be, hogyan lehet a STEAM (természettudományok, technológia, mérnöki tudományok, művészetek és matematika) alapú gyakorlatokkal motiválni a diákokat az eddigi hagyományos alapokon szervezett oktatással szemben. Molnár György és Nagy Enikő, a GDE oktatói az Innovative robotics and artificial intelligence-based teaching methodologies and instructional technology options and solutions to support teaching and learning on the basis of higher education címet viselő előadásuk első felében elméleti szempontból beszéltek a mesterséges intelligencia robotikában való alkalmazhatóságáról, kitérve arra, hogyan lehet növelni a felsőoktatásban tanulók elköteleződést ezzel a módszerrel. Az előadás második felében ezt NAO-val - a humanoid robottal, aki képes egyedül mozgásokat végezni, illetve válaszolni a felé intézett kérdésekre - a gyakorlatban is bemutatták.
A Kelet-finnországi Egyetem előadójának, Sonsoles López-Pernas előadása a hallgatók kreatív gondolkodása mellett a csapatmunka fejlesztésére is alkalmas szabadulószobák oktatásban való alkalmazhatóságával foglalkozott. Stéger Csilla What should education look like to be future-proof? c. előadásában pedg azokat jövőben szükséges kompetenciákat mutatta be, amihez a felsőoktatásnak is szükséges alkalmazkodni annak érdekében, hogy összeérjenek a munkaerőpiac elvárásaival.

A cikkben megjelenő képek forrása a konferencia galériája.
A délután folyamán négy szekcióban folytatódtak az előadások. Dr. Papp-Danka Adrienn, a BGE Képzésfejlesztési Irodájának vezetője “MI-t érzel? MI-t gondolsz? MI-t használsz?” - Mesterséges intelligencia felmérés egyetemi oktatók és hallgatók körében címet viselő előadásában a kollégáival közösen végzett kutatásukat mutatta be. A felmérés eredményei alapján látható, hogy a mesterséges intelligencia már jelen van az egyetemi oktatásban, de a használata és elfogadottsága még nem egységes: habár számos oktató már beépíti munkájába az MI-t, sokan még bizonytalanok, vagy nem érzik magukat elég felkészültnek - a gyakorlati teszteredmények ugyanakkor biztató képet mutatnak a tudás szintjéről. A hallgatói MI-használat támogatása továbbra is vitatott kérdés, de már egyre több oktató látja benne az aktív tanulás elősegítésének lehetőségét. A jövőbeli fejlesztésekhez és képzésekhez elengedhetetlen az MI-eszközök tudatos, reflektált integrálása az oktatási gyakorlatba.
Külön szekcióban mutatkozhatott be az ELTE Digitális Oktatásfejelsztési Kompetencia Központ (DOKK) több kutatói csoportja. Dr. Bacsa-Bán Anetta és Kocsó Edina, a Gábor Dénes Egyetem DOKK-kutatócsoportjának előadói az oktatóvideók pedagógiai hatékonyságát vizsgálták kutatásukban, melynek eredményeit, valamint az oktatóvideók különféle csoportjait, illetve ideális felhasználási módjait mutatták be a konferencián. Az előadás után hosszabb diszkusszió alakult ki a közönség tagjai között, példul olyan kérdések mentén, hogy kell-e egy oktatónak vdeók készítéséhez szükséges készégekkel rendelkeznie.
Dr. Somody Bernadette és Dr. Kiss Valéria az ELTE ÁJK kísérleti digitális jelvényrendszerének első tapasztalatait ismertették. A mesterséges intelligencia oktatásbeli szerepéről szólt Dr. Horváth László (PPK) előadása, amely a nagy nyelvi modellek diszciplináris hiedelmeit vizsgálta: a kutatás célja annak feltárása, hogy a generatív mesterséges intelligencián (MI) alapuló nagy nyelvi modellek milyen episztemikus és pedagógiai mintázatokat tükröznek óratervek generálásakor. Dr. Gyöngy Kinga az ELTE TÓK Neveléstudományi Tanszékéről egy szülők számára fejlesztett MOOC kurzus értékelésén keresztül adott betekintést a tanulási folyamat új nézőpontjaiba. A Pedagógiai és Pszichológiai Kar egy másik projekttel is képviseltette magát: Dr. Rapos Nóra, Dr. Tókos Katalin, Dr. habil. Lénárd Sándor, Czető Krisztina és Péter Petra előadásukban az iskolai tanárképzők identitásváltozását vizsgálták design-alapú módszerekkel. A DOKK előadói színes és kritikus gondolatokkal járultak hozzá a hazai digitális pedagógia térképének újrarajzolásához.
A konferencia előadásai visszanézhetők a rendezvény honlapján.