Kiutazás előtt álló hallgatók

Koronavírus útmutató Erasmus+ hallgatói mobilitást nyert, kiutazás előtt álló hallgatóknak

Frissítve: 2021.03.12.
Az Erasmus+ mobilitásokat érintő általános koronavírus útmutatóért kérjük, keresse fel az alábbi honlapfelületet: Erasmus+ koronavírus (COVID-19) információk

A kiutazás előtti teendőkért kérjük, hogy látogassa meg a Nyerteseknek - Mobilitás előtt weboldalt.

Kérjük, amennyiben Erasmus+ kiutazását elhalasztja vagy lemondja, ezt jelezze emailben kari koordinátorának, valamint az erasmus.out@dep.elte.hu címen. Amennyiben keletkezett vissza nem téríthető költsége a kiutazás előtt, a lemondás/halasztás jelzését követően kövesse az egyéni vis maior kérelem útmutatóját.

Amennyiben mobilitása a járványügyi vészhelyzet miatt meghiúsult, tájékozódjon a vis maior eljárásról az alábbi útmutatóban. Ha már megkezdte mobilitását, kérjük, a Mobilitásukat megkezdett hallgatóknak szóló tájékoztatót tekintse át.

I. VIS MAIOR – EGYÉNI MÉLTÁNYOSSÁGI KÉRELEM (2020. JÚLIUS 7-TŐL)

A tervezett mobilitási tevékenység halasztása vagy törlése jelenleg vis maiornak minősül, vagyis méltányossági alapon kérelmezheti, hogy a kiutazás előtti, vissza nem téríthető költségei miatt ne érje pénzügyi hátrány. A vis maior alapján megállapított kiadások akár meg is haladhatják az előzetesen megítélt teljes ösztöndíj összegét.

1. Vis maior kérvény – excel sablon

  • Töltse ki a megfelelő adatokat, tüntesse fel mobilitása szerződés szerinti kezdő- és záródátumát. 
  • Amennyiben nem rendelkezik a támogatási szerződésében szereplő adatokkal, forduljon Ruzsa Ágneshez az erasmus.out@dep.elte.hu címen. 
  • A kérvény „Indoklás” részében kérjük, röviden és érthetően ismertesse a körülményeket, hogy egy-egy költségelem felmerülése érthető és alátámasztott legyen. Részletes magyarázatot és számításai levezetését kérjük, külön dokumentumban vagy e-mailben tüntesse fel, az átláthatóság érdekében.
  • Az excelben tételesen vezesse fel a felmerült és kérvényezett pluszköltségeket - ezeket minden esetben euróban kell feltüntetni. Amennyiben az elszámolt összeg kifizetését más valutában (forint, font, stb.) tudja számlával vagy más dokumentummal igazolni, az összeget az Európai Bizottság hivatalos valutaváltó honlapja (InforEuro, https://ec.europa.eu/budget/graphs/inforeuro.html) segítségével kell átváltania, a kifizetés hónapjának árfolyamával számolva (Pl. 2020. március: 1 GBP = 1.17654 EUR).
  • Vezesse fel a megjelölt költségeknek megfelelő alátámasztó dokumentumokat (mellékleteket) is. A kérelmet alátámasztó iratok, számlák, igazolások, egyéb dokumentumok esetében is elfogadhatók a szkennelt (akár mobiltelefon kamerájával olvashatóan lefotózva), másolt dokumentumok, de egyértelműen igazolniuk kell, hogy a kérelmet benyújtó utazásához kapcsolódnak. Kérjük egyértelműen elnevezni, és megjelölni az igazoló dokumentumokat a kérvényben! További információ: I.2. pont (Elszámolható költségek) és I.3. pont (Kötelező mellékletek). 
  • A kitöltött Excel fájlt kérjük az alábbi séma alapján átnevezni: „vezeteknev_keresztnev_vis_maior_kerveny” 
  • Az excelt nyomtassa ki, írja alá, és szkennelve, pdf formátumban is mentse le, az excel sémájához hasonlóan: „vezeteknev_keresztnev_vis_maior_kerveny”. Akinek nincsen lehetősége nyomtatni, az a küldött e-mailben jelezze az akadályoztatást, és az ő esetében az e-mail minősül az aláírt kérvénynek.

2. Elszámolható költségek: 

  • Figyelem! Csak a mobilitáshoz szorosan kapcsolódó, nem visszatéríthető költségek számolhatók el! Kérjük, törekedjen a már kifizetett költségek visszatérítésére (ezt e-mailekkel kérjük igazolni), vegye fel a kapcsolatot a szolgáltatókkal és jelezze, hogy igényt tart a kifizetett összeg visszatérítésére. A különleges helyzetre való tekintettel számos szolgáltató (repülőtársaság, szállásközvetítő) megtéríti a koronavírus miatt meghiúsult/módosult utazásokra vonatkozó költségeket! 
  • Alapvetően szállás, kaució, utazási költség (repülőjegy, vonatjegy, buszjegy, autóbérlés, stb.), biztosítás, ill. ezekhez kapcsolódó, nem visszatéríthető költségek számolhatók el, de az egyéni körülmények esetén más költségek (pl. bérlet, biztosítás, diákigazolvány, számlanyitás) is felmerülhetnek. 

3. Kötelező mellékletek: 

  • Vis maior kérvény excel formában 
  • Vis maior kérvény aláírt, pdf formában.
  • A vis maior kérvény kiegészítéseként kérjük, e-mailben vagy külön dokumentumban, átláthatóan és számításait érthetően levezetve, tételesen sorolja fel, milyen költségek megtérítését kérvényezi. Az érthető indoklás felgyorsítja a bírálati folyamatot.
  • Igazolás, hogy a kérvényezett összegek nem visszatéríthetők (e-mail a szolgáltatótól). 
  • Alátámasztó dokumentumok a felmerült vis maior költségekről: A kérelmet alátámasztó iratok, számlák, igazolások, egyéb dokumentumok esetében is elfogadhatók a szkennelt (akár mobiltelefon kamerájával olvashatóan lefotózva), másolt dokumentumok, de egyértelműen igazolniuk kell, hogy a kérelmet benyújtó utazásához kapcsolódnak. Kérjük egyértelműen elnevezni, és megjelölni az igazoló dokumentumokat a kérvényben! 
    • Utazási költség (repülőjegy/buszjegy/vonatjegy) igazolása: Amennyiben megvalósult az utazás, a költséget a jeggyel és a számlával, vagy a foglalás visszaigazolásával tudják igazolni (általában e-mailben kapott visszaigazolás). A visszaigazolást oly módon kérjük továbbítani, hogy látszódjon az azon feltüntetett név, hely, idő, összeg. 
    • Szállásfoglalás kifizetésének igazolása: helyszín, időtartam, összeg és azonosító (név és/vagy e-mail cím) lehetőleg szerepeljen az igazoláson. 
    • Biztosítás kifizetésének igazolása: név, időtartam, összeg szerepeljen rajta.

4. A kérelmet, minden melléklettel együtt e-mailben kérjük leadni az erasmus@elte.hu címen, „vis maior” tárggyal. 

Az Egyetem állásfoglalása és javaslata alapján a Tempus Közalapítvány minden esetben egyedileg dönt a kérelemben foglaltakról, körülbelül háromheti rendszerességgel. 

Vis maior útmutató – 2020. június 5. – 2020. július 6.

A tervezett mobilitási tevékenység halasztása vagy törlése jelenleg vis maiornak minősül, vagyis méltányossági alapon kérelmezheti, hogy a kiutazás előtti, vissza nem téríthető költségei miatt ne érje pénzügyi hátrány. A vis maior alapján megállapított kiadások akár meg is haladhatják az előzetesen megítélt teljes ösztöndíj összegét.

1. Vis maior kérvény – excel sablon

  • Töltse ki a megfelelő adatokat, tüntesse fel mobilitása szerződés szerinti és ténylegesen megvalósult kezdő- és záródátumát. 
  • Amennyiben nem rendelkezik a támogatási szerződésében szereplő adatokkal, forduljon Ruzsa Ágneshez az erasmus.out@dep.elte.hu címen. 
  • A kérvény „Indoklás” részében kérjük, röviden és érthetően ismertesse a körülményeket, hogy egy-egy költségelem felmerülése érthető és alátámasztott legyen. 
  • Az excelben tételesen vezesse fel a felmerült és kérvényezett pluszköltségeket - ezeket minden esetben euróban kell feltüntetni. Amennyiben az elszámolt összeg kifizetését más valutában (forint, font, stb.) tudja számlával vagy más dokumentummal igazolni, az összeget az Európai Bizottság hivatalos valutaváltó honlapja (InforEuro, https://ec.europa.eu/budget/graphs/inforeuro.html) segítségével kell átváltania, a 2019. augusztusi árfolyam szerint (Pl. 1 HUF = 0.00305 EUR) 
  • Vezesse fel a megjelölt költségeknek megfelelő alátámasztó dokumentumokat (mellékleteket) is. A kérelmet alátámasztó iratok, számlák, igazolások, egyéb dokumentumok esetében is elfogadhatók a szkennelt (akár mobiltelefon kamerájával olvashatóan lefotózva), másolt dokumentumok, de egyértelműen igazolniuk kell, hogy a kérelmet benyújtó utazásához kapcsolódnak. Kérjük egyértelműen elnevezni, és megjelölni az igazoló dokumentumokat a kérvényben! További információ: I.2. pont (Elszámolható költségek) és I.3. pont (Kötelező mellékletek). 
  • A kitöltött Excel fájlt kérjük az alábbi séma alapján átnevezni: „vezeteknev_keresztnev_vis_maior_kerveny” 
  • Az excelt nyomtassa ki, írja alá, és szkennelve, pdf formátumban is mentse le, az excel sémájához hasonlóan: „vezeteknev_keresztnev_vis_maior_kerveny”. Akinek nincsen lehetősége nyomtatni, az a küldött e-mailben jelezze az akadályoztatást, és az ő esetében az e-mail minősül az aláírt kérvénynek.

2. Elszámolható költségek: 

  • Figyelem! Csak a mobilitáshoz szorosan kapcsolódó, nem visszatéríthető költségek számolhatók el! Kérjük, törekedjen a már kifizetett költségek visszatérítésére (ezt e-mailekkel kérjük igazolni), vegye fel a kapcsolatot a szolgáltatókkal és jelezze, hogy igényt tart a kifizetett összeg visszatérítésére. A különleges helyzetre való tekintettel számos szolgáltató (repülőtársaság, szállásközvetítő) megtéríti a koronavírus miatt meghiúsult/módosult utazásokra vonatkozó költségeket! 
  • Alapvetően szállás, kaució, utazási költség (repülőjegy, vonatjegy, buszjegy, autóbérlés, stb.), biztosítás, ill. ezekhez kapcsolódó, nem visszatéríthető költségek számolhatók el, de az egyéni körülmények esetén más költségek is felmerülhetnek. 

3. Kötelező mellékletek: 

  • Vis maior kérvény excel formában 
  • Vis maior kérvény aláírt, pdf formában. Akinek nincsen lehetősége nyomtatni, az a küldött e-mailben jelezze az akadályoztatást, és az ő esetében az e-mail minősül az aláírt kérvénynek. 
  • Igazolás, hogy a kérvényezett összegek nem visszatéríthetők (e-mail a szolgáltatótól). 
  • Alátámasztó dokumentumok a felmerült vis maior költségekről: A kérelmet alátámasztó iratok, számlák, igazolások, egyéb dokumentumok esetében is elfogadhatók a szkennelt (akár mobiltelefon kamerájával olvashatóan lefotózva), másolt dokumentumok, de egyértelműen igazolniuk kell, hogy a kérelmet benyújtó utazásához kapcsolódnak. Kérjük egyértelműen elnevezni, és megjelölni az igazoló dokumentumokat a kérvényben! 
    • Utazási költség (repülőjegy/buszjegy/vonatjegy) igazolása: Amennyiben megvalósult az utazás, a költséget a jeggyel és a számlával, vagy a foglalás visszaigazolásával tudják igazolni (általában e-mailben kapott visszaigazolás). A visszaigazolást oly módon kérjük továbbítani, hogy látszódjon az azon feltüntetett név, hely, idő, összeg. 
    • Szállásfoglalás kifizetésének igazolása: helyszín, időtartam, összeg és azonosító (név és/vagy e-mail cím) lehetőleg szerepeljen az igazoláson. 
    • Biztosítás kifizetésének igazolása: név, időtartam, összeg szerepeljen rajta. 
  • Időtartam-igazolás a fogadó intézménytől (megkezdett mobilitás esetén)
  • Tanulmányi mobilitás esetén a teljesített tárgyakról szóló Transcript of Records dokumentum (megkezdett mobilitás esetén)

4. A kérelmet, minden melléklettel együtt e-mailben kérjük leadni az erasmus@elte.hu címen, „vis maior” tárggyal. 

Az Egyetem állásfoglalása és javaslata alapján a Tempus Közalapítvány minden esetben egyedileg dönt a kérelemben foglaltakról, körülbelül háromheti rendszerességgel. 


Vis maior útmutató – 2020. március – 2020. június 4.

2020.03.24. A Tempus Közalapítvány 2020.03.20-i útmutatása alapján

A tervezett mobilitási tevékenység halasztása vagy törlése jelenleg vis maiornak minősül, vagyis egyéni döntés alapján kérelmezheti, hogy a kiutazás előtti esetleges költségei miatt ne érje pénzügyi hátrány a már kifizetett, vissza nem téríthető költségek miatt. Ebben az esetben méltányossági alapon kérelmezheti költségeinek megtérítését, maximum a mobilitási időszakra járó teljes ösztöndíj-összeg erejéig.

A vis maior kérvényt e-mailben kérjük leadni az erasmus@elte.hu címen, az alábbiaknak megfelelően:

1. Vis maior kérvény – excel sablon

  • Töltse ki a megfelelő adatokat, tüntesse fel mobilitása szerződés szerinti kezdő- és záródátumát.
  • Amennyiben nem rendelkezik a támogatási szerződésében szereplő adatokkal, forduljon Ruzsa Ágneshez az erasmus.out@dep.elte.hu címen.
  • Az excelben megjelölt költségeket minden esetben euróban kell feltüntetni. Amennyiben az elszámolt összeg kifizetését más valutában (forint, font, stb.) tudja számlával vagy más dokumentummal igazolni, az összeget az Európai Bizottság hivatalos valutaváltó honlapja (InforEuro, ec.europa.eu/budget/graphs/inforeuro.html) segítségével kell átváltania, a 2019. augusztusi árfolyam szerint (Pl. 1 HUF = 0.00305 EUR)
  • Töltse ki röviden és érthetően a kérvény „Indoklás” részét is!
  • Jelezze, milyen alátámasztó dokumentumot fog mellékelni. A kérelmet alátámasztó iratok, számlák, igazolások, egyéb dokumentumok esetében is elfogadhatók a szkennelt (akár mobiltelefon kamerájával olvashatóan lefotózva), másolt dokumentumok, de egyértelműen igazolniuk kell, hogy a kérelmet benyújtó utazásához kapcsolódnak. Kérjük egyértelműen elnevezni, és megjelölni az igazoló dokumentumokat a kérvényben! További információ: III.2. pont (Elszámolható költségek) és III.3. pont (Kötelező mellékletek).
  • A kitöltött Excel fájlt kérjük az alábbi séma alapján átnevezni: „vezeteknev_keresztnev_vis_maior_kerveny”
  • Az excelt nyomtassa ki, írja alá, és szkennelve, pdf formátumban is mentse le, az excel sémájához hasonlóan: „vezeteknev_keresztnev_vis_maior_kerveny”. Akinek nincsen lehetősége nyomtatni (pl. házi karantén miatt), az a küldött e-mailben jelezze az akadályoztatást, és az ő esetében az e-mail minősül az aláírt kérvénynek.

2. Elszámolható költségek:

  • Figyelem! Csak a mobilitáshoz szorosan kapcsolódó, nem visszatéríthető költségek számolhatók el! Kérjük, törekedjen a már kifizetett költségek visszatérítésére (ezt e-mailekkel kérjük igazolni), vegye fel a kapcsolatot a szolgáltatókkal és jelezze, hogy igényt tart a kifizetett összeg visszatérítésére. A különleges helyzetre való tekintettel számos szolgáltató (repülőtársaság, szállásközvetítő) megtéríti a koronavírus miatt meghiúsult/módosult utazásokra vonatkozó költségeket! Alternatív megoldásként a kérvényezett összegek vissza nem téríthetőségét igazolhatja egy linkkel a szolgáltató honlapjához, ha az ott közzétett szabályzatból egyértelműen kiderül, hogy nem jogosult a visszatérítésre.
  • Szállás, utazási költség (repülőjegy, vonatjegy, buszjegy), biztosítás, ill. ezekhez kapcsolódó, nem visszatéríthető költségek számolhatók el.

3. Kötelező mellékletek:

  • Vis maior kérvény excel formában
  • Vis maior kérvény aláírt, pdf formában (akadályoztatás esetén, egyedi elbírálás alapján elengedhető)
  • Igazolás, hogy a kérvényezett összegek nem visszatéríthetők (e-mail, honlaplink).
  • Alátámasztó dokumentumok a felmerült vis maior költségekről: A kérelmet alátámasztó iratok, számlák, igazolások, egyéb dokumentumok esetében is elfogadhatók a szkennelt (akár mobiltelefon kamerájával olvashatóan lefotózva), másolt dokumentumok, de egyértelműen igazolniuk kell, hogy a kérelmet benyújtó utazásához kapcsolódnak. Kérjük egyértelműen elnevezni, és megjelölni az igazoló dokumentumokat a kérvényben!
  • Utazási költség (repülőjegy/buszjegy/vonatjegy) igazolása: Amennyiben megvalósult az utazás, a költséget a jeggyel és a számlával, vagy a foglalás visszaigazolásával tudják igazolni (általában e-mailben kapott visszaigazolás). A visszaigazolást oly módon kérjük továbbítani, hogy látszódjon az azon feltüntetett név, hely, idő, összeg.
  • Szállásfoglalás kifizetésének igazolása: helyszín, időtartam, összeg és azonosító (név és/vagy e-mail cím) lehetőleg szerepeljen az igazoláson.
  • Biztosítás kifizetésének igazolása: név, időtartam, összeg szerepeljen rajta.

4. A kérelmet, minden melléklettel együtt e-mailben kérjük leadni az erasmus@elte.hu címen, „vis maior” tárggyal.

Az Egyetem állásfoglalása és javaslata alapján a Tempus Közalapítvány minden esetben egyedileg dönt a kérelemben foglaltakról, körülbelül háromheti rendszerességgel.