A digitális eszközök lehetséges előnyei a matematikai szorongás csökkentésében
A társadalmi probléma azonosítása:
Egyre jelentősebb az a hiány, amit a műszaki és természettudományos területet életpályaként választó fiatalok számában érzékelhetünk mind a szakképzés, mind a felsőoktatás területén. Ennek a gazdasági és társadalmi következményeivel is számolnunk kell, amennyiben ez a tendencia nem javul. A matematikai szorongás csökkentése hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek ne forduljanak el már az iskolában a matematikától, és más olyan tudományterületektől is, melyek magasabb szintű művelése – akár egy jól képzett szakember, akár egy kutató esetében - a matematika nélkül elképzelhetetlen. Éppen ezért e kutatás és a létrehozott eredmény jelentősége túlmutathat a jelenen, a program megvalósulásának a jövőben a társadalom már nemcsak – a résztvevők által – közvetlenül, hanem közvetve is haszonélvezője lehet.
A fejlesztés/kutatás eredménye:
A projekt keretében elvégzett kutatás igazolta digitális eszközök bevonásának szorongáscsökkentő hatását, erre alapozva kifejlesztésre került egy NAT-kompatibilis, a negatív tendenciák megfordítását célzó, közoktatásba integrálható oktatási program.
A kifejlesztett eszköz bemutatása:
A szorongással foglalkozó vizsgálat azt bizonyítja, hogy a matematikától szorongó diákok kognitív tünetei enyhültek, vagy eltűntek a digitális eszközök használata során. Így az alprojekt keretében megvizsgálták a digitális eszközök teljesítményre és affektív tényezőkre gyakorolt hatását a matematikaoktatásban, az elvégzett vizsgálatról és annak eredményeiről készült tudományos publikáció megjelenés alatt áll (Pedagógusképzés című folyóirat).
Kapcsolat
Bagota Mónika egyetemi docens (ELTE Tanító- és Óvóképző Kar)
E-mail