A közösségi könyvjelző használata a felsőoktatásban

Dr. Virányi Anita | 2022.04.29.
A közösségi könyvjelző használata a felsőoktatásban
Cikkünkben bemutatjuk, hogy a közösségi könyvjelzőzés (social bookmarking) hogyan találhatja meg helyét az egyetemi oktatásban, milyen módokon vethetjük be, milyen előnyei lehetnek.

Bevezetés

Amikor egy témához online forrásokat keresünk, gyakran először összegyűjteni igyekszünk a szóba jöhető weboldalakat, az érdekesnek, hasznosnak tűnő lehetőségeket. Ezt sokféleképpen tehetjük: vannak, akik kimásolják a weboldal linkjét egy dokumentumba; mások a böngésző könyvjelző mappájába mentik el az oldalakat. Azonban, ha ezeket a megoldásokat használjuk, mindenképpen csak saját magunk számára tesszük elérhetővé a gyűjteményt. Az oktatási folyamat során a hallgatóknak gyakran forrásokat kell gyűjteniük, beadandókon kell dolgozniuk, sokszor párban csoportmunkában. Ilyenkor az említett megoldások nem segítenek, vagy körülményesen használhatók. A közösségi könyvjelzők (social bookmarking) használata azonban áthidalhatja ezeket a nehézségeket.

Mi az a közösségi könyvjelző?

A közösségi könyvjelző készítése egy olyan weboldal használatát jelenti, ami teret nyújt arra, hogy regisztráció után azon a felületen mentsük el a forrásainkat, azokat címkékkel lássuk el, csoportosítsuk, megjegyzéseket fűzzünk hozzájuk. Azt is lehetővé teszi, hogy csoportokat alakítsunk más felhasználókkal, és közös gyűjteménybe mentsük a forrásokat, így elkerülhetők az átfedések, a már a csoport másik tagja által fellelt források ismételt összegyűjtése. A közösségi könyvjelző oldalakon nem csupán weboldalak linkjeinek elmentésére van lehetőség, hanem más típusú források (pl. képek, pdf-ek) feltöltésére is. A közösségi jellege abban is megnyilvánul, hogy a csoportok alakításán túl lehetőség van érdeklődés szerint csoportokat keresni, az ott összegyűjtött forrásokat használni, valamint a közösségi médiához hasonlóan egymást követhetjük is, akárcsak pl. a Facebookon.

Mire tudom használni?

A közösségi könyvjelzőt a fentiek fényében tehát sokféleképpen integrálhatjuk az oktatói tevékenységünkben:

  • készíthetünk mi magunk szakterületünk egyes témaköreihez forrásgyűjteményt, amit megoszthatunk a hallgatóinkkal, ezzel biztosítva a megfelelő források használatát a tanulmányaik során
  • készíthetnek a hallgatók – akár egy feladatuk részeként – egy-egy témarészhez forrásgyűjteményt, amiben jegyzetekkel kivonatolhatják is a forrásokat, gazdag és jól használható gyűjteményt összeállítva ezzel
  • szakdolgozati témavezetőként témához vagy hallgatói csoporthoz kapcsolódóan közösen készíthetünk forrásgyűjteményt a hallgatókkal
  • a hallgatók páros vagy csoportos munkájuk során állíthatnak össze a beadandó/szemináriumi dolgozatukhoz felhasznált forrásaikból minigyűjteményt
  • egy-egy új tématerület alapvető szakirodalmi forrásaiból készíthetünk mi magunk, vagy a hallgatókkal közösen kidolgozott, rendszerezett forrásgyűjteményt.

A fentieken kívül az oktatói kreativitás is segíthet további lehetséges felhasználási módokat aktivizálni, hiszen a tématerület és az oktatási cél is meghatározó lehet ebben.

Milyen előnyei vannak a közösségi könyvjelzők használatának?

A közösségi könyvjelzők számos előnyt jelenthetnek a – korábbinál jóval nagyobb arányban online és közös – oktatási, tanulási folyamatban:

  • korlátlan számú könyvjelző készíthető
  • a könyvjelzők címkézhetők (utólag is), ezáltal tematikusan rendezhetők
  • jegyzetek adhatók hozzájuk, így kivonatolhatók, vagy fontos megjegyzések fűzhetők hozzájuk
  • a létrehozott csoportok lehetnek publikusak vagy zártkörűek, így bárki számára, vagy csak egy adott csoport számára is készíthetünk könyvjelzőgyűjteményt
  • a böngészőbe épülő bővítménye használatával a legtöbb közösségi könyvjelző oldalnál egy kattintással beemelhetjük az adott forrást a gyűjteményünkbe
  • a közösségi könyvjelző oldal keresőfunkciójával számtalan, mások által már összegyűjtött forrás között kereshetünk
  • saját gyűjteményünkben is rendkívül könnyen tudunk keresni.

Milyen közösségi könyvjelző oldalakat használhatok?

A közösségi könyvjelzőzésre több, hasonló „tudással” bíró oldal áll rendelkezésre, mindenki aszerint választhat, hogy számára mi az, ami kézreállóbb, szimpatikusabb.
A talán legismertebb, leginkább elterjedt közösségi könyvjelző oldal a Diigo. Funkcióit az alábbi ábra mutatja (lásd. 1. ábra).

 

1. ábra: A Diigo közösségi könyvjelző oldal funkciói (Forrás: www.diigo.com)

A Diigo mellett sok más oldal is rendelkezik olyan tulajdonságokkal, amelyek alapján alternatívája lehet a Diigo-nak, ezekre példák a következő linken tekinthetők meg: Diigo alternatívák.

Összegzés

A közösségi könyvjelzők használata – a funkcióinak változatos lehetőségeit tekintve – lehetővé teszi a források gyűjtésének, rendezésének, keresésének, megosztásának folyamatát, segít kiaknázni a közös munkában, a kollaboratív tevékenységben rejlő erőt ezen a területen is.