A mozgás felfedezése gyermekkorban

2020.11.16.
A mozgás felfedezése gyermekkorban
Csányi Tamás, az ELTE TÓK Tesnevelési Tanszék vezetője legújabb könyvében 175 fejlesztő feladatot mutat be gyerekek számára.

A mozgásfejlődés a csecsemők és gyermekek általános biológiai, pszichés és szociális fejlődésének elválaszthatatlan része, alapja. Több mint száz éve vizsgálják tudományos módszerekkel ezt a területet. A tudományos-technológiai fejlődés segítségével azonban az elmúlt egy-két évtized kutatásai világítottak rá számos, eddig nem ismert vagy korábban másképpen leírt jelenségre. A modern mozgástudomány ma már jellemzően a dinamikusrendszer-elmélet alapján vizsgálódik, amelynek pedagógiai vetületét az úgynevezett nemlineáris pedagógiai gondolkodás jelenti. Ez a pedagógiai nézőpont jól illeszkedik a mozgásfejlesztés és testnevelés múlt század közepétől kialakuló, felfedezéses tanulást hangsúlyozó megközelítéséhez.

Csányi Tamás, az ELTE TÓK habil. egyetemi docense könyvében a legújabb tudományos eredményeket integrálva mutatja be a mozgásfejlesztés Lábán-féle koncepcióját. Háttérbe szorítva a versenyzést, a felfedezést, a kísérletezést és az egyéni kompetenciafejlesztést helyezi a középpontba, felkészítve ezzel a gyermekeket a későbbi esetleges versenyhelyzetekre is. Lábán Rudolf  az 1900-as évek első felében alkotta meg mozgáskoncepciós rendszerét, amelyet később más szerzők a testnevelési környezetbe illesztettek. A könyv e rendszeren vezeti végig az olvasót. A test, a tér, az erőfeszítés, az eszköz- és társas kapcsolatok lehetőségeit számba véve 175 játékos, mozgásos aktivitást mutat be három nehézségi fokozatban feldolgozva, elsődlegesen a 3–12 éves gyermekek számára.

A mozgás felfedezése gyerekkorban az általános ügyesség és koordináció kialakításához kíván segítséget nyújtani. Szerzője szerint a gyakorlatokkal megalapozható a későbbi sikeres versenyorientált és rekreációs sporttevékenység is, valamint integráltan fejleszthetők az egyes személyiségterületek – így az értelmi, érzelmi, szociális és pszichomotoros terület –, ami hozzájárul a testnevelés holisztikus nevelési céljaihoz.

A Magyar Diáksport Szövetség kiadásában megjelent kötet ingyenesen letölthető a MDSZ webshopjából.