A pedagógus digitális idegenvezető is

2023.03.27.
A pedagógus digitális idegenvezető is
Az ELTE TÓK és a Felelős Szülők Iskolája közös szakmai-módszertani műhelyében a pedagógusok szerepének változásáról beszélgettek a meghívott előadók.

Életünkben egyre nagyobb szerepet tölt be a digitalizáció, ami különösen nagy kihívás elé állítja a pedagógusokat és a szülőket. Meddig terjed a pedagógus felelőssége a digitális nevelésben? Kinek a feladata a gyerekeket felkészíteni a digitális létre? Erről beszélgettek legutóbb a Tanító- és Óvóképző Karon működő Óvodapedagógus–Tanító Klubban is, amelynek fontos célja, hogy az egyetemi hallgatókat és a már pályán lévő óvodapedagógusokat, tanítókat innovatív módszerekkel ismertesse meg, fejlessze szakmai tudásukat és kompetenciáikat.

A digitális téma zárásaként szervezett rendezvényen Fegyverneki Gergő digitális tartalomfejlesztő, a BűvösVölgy Médiaértési Központ munkatársa arra hívta fel a figyelmet, hogy a pedagógusszerepek jelentősen átalakulnak a digitális világban, hiszen az eszközök fejlődésével a pedagógus digitális kompetenciáinak is fejlődnie kell. „Fontos lenne, hogy a digitális gyerekvédelemtől eljussanak a digitális idegenvezetésig, és terelgessük a megfelelő tartalmakig a gyerekeket és a szülőket egyaránt” – mondta a szakember.

Leginkább arra kellene megtanítani a fiatalokat, hogy az online teret arra használják, amire való, vagyis eszközként tekintsenek rá a kreatív tanulásban. Hozzátette,

a pedagógusoknak le kell számolniuk azzal a mítosszal, hogy a gyerekek nagyon jártasak a digitális világban.

Bár sok időt töltenek ott, sem a biztonsággal, sem a kreatív tartalomgyártás lehetőségeivel nincsenek tisztában. A pedagógusok feladata megtanítani, hogy az internetes felületeket hogyan lehet információk keresésére, a felhasznált tartalmak jogszerű használatára és digitális tartalomgyártásra használni.

Az iskolapadokba érkező Z és Alfa generációs, ingerfaló gyerekek megváltozott tanulási szokásai miatt az is fontos, hogy megtaláljuk az összhangot élmény és digitalizázió között. A gyerekek interaktív, kreatív tevékenysége ehhez elengedhetetlen, ami viszont módszertani újításokat követel a pedagógusoktól.

A Digitális Jólét Program divízióvezetője, Gaskóné Nagy Erika előadásában bemutatta, hogy az óvodáskorú gyerekek is bőven fogyasztanak digitális tartalmakat. Kutatásukból kiderült, hogy a gyerekek már óvodás korukra ismerik az eszközöket, 35%-uknak saját okoseszköze van, ráadásul ez a szám folyamatosan nő. A második kutatásukból az is kiderült, hogy káros tartalmakkal szerencsére nem találkoznak a legkisebbek, de mindmáig nincs érvényes társadalmi norma az okoseszközök használatára. Így a szabályrendszer kialakítása szinte mindig az óvodapedagógusokra marad, akiknek legtöbbször a családok edukációját is fel kell vállalniuk.

A digitális jelenlét súlyos adatvédelmi kérdéseket is felvet, amelyekről Vörös Zsuzsa, a Kidea alapítója beszélt. Ez azért fontos kérdés, mert a családon túl az óvodában készül a legtöbb fotó a gyerekekről. Ezek biztonságos megosztása szintén az intézmény felelőssége. A legújabb ajánlások szerint már 4-5 éves kortól engedélyt kell kérniük a pedagógusoknak, hogy fotózzák, videózzák a gyerekeket. 

Az ÓvodapedagógusTanító Klubba kisgyermekekkel foglalkozó nevelőket-tanítókat és egyetemi hallgatókat egyaránt várnak. A közösséghez az alábbi linken lehet csatlakozni.

Forrás: Felelős Szülők Iskolája