A Rhodes University-n tartottak kurzust az ELTE oktatói

2020.03.24.
A Rhodes University-n tartottak kurzust az ELTE oktatói
A TÓK három oktatója az Erasmus+ teaching mobility programjának keretében utazott a dél-afrikai Grahamstownba, hogy az ottani egyetemen tartsanak kurzusokat, megismerjék a kinti köznevelési intézményeket, valamint a Rhodes University-vel közös kutatási együttműködés alapjait is letegyék.

Harmad- és negyedéves, leendő tanítók többféle kurzusán tartottak órákat az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar oktatói: Csíkos Csaba tudományos és nemzetközi dékánhelyettes a Problem Solving, Mathematical Thinking és Research Methodology kurzuson, Szabóné Szitányi Judit egyetemi docens, a Matematika Tanszék oktatója a Problem Solving és Mathematical Thinking kurzuson, valamint Svraka Bernadett egyetemi tanársegéd, a Neveléstudományi Tanszék oktatója az Inclusive Education kurzuson tanított. Csíkos Csaba mesterszakos és doktorandusz hallgatók számára két további előadást is tartott Visualization in mathematical thinking és Quantitative research methodology címmel.

Az ELTE TÓK oktatói úgy tapasztalták, hogy a helyi felsőoktatásba érkezők felkészültsége jelentősen elmarad a magyar diákokétól, így szükségessé vált a tervezett módszereik és a tananyag mennyiségének megváltoztatása. A matematika módszertan területén az általuk bemutatott eszközök és tanítási eljárások teljesen újszerűek voltak a hallgatóság számára. Az inkluzív nevelés gyakorlata magas szintű, ugyanakkor az elméleti megközelítés elmaradt a várakozástól.

Ezt szerintük a diszkalkuliateszt, valamint a sajátos nevelési igény témája iránti érdeklődés is jelezte. A kurzuson megismertették a résztvevőket a korai intervenció területével, és fokozatos átvezetéssel eljutottak a tanulási zavarok kérdésköréhez és a diszkalkuliateszt gyakorlatban való kipróbálásához.

Csíkos Csaba és Szitányi Judit 2011 óta publikált kutatásainak ismertetésével, valamint Csíkos Csaba egy jelenlegi doktorandusz hallgatója kutatási témájának figyelembe vételével közös kutatások lehetősége rajzolódott ki az egyeztetéseken, melyek nyomán egy törtfogalom fejlettségét vizsgáló teszt kipróbálására is vállalkozott a helyi adventista általános iskola 5. osztálya.

A törtfogalom tanításának kérdései mellett a vizualizáció és a szövegesfeladat-megoldás területein látnak lehetőséget arra, hogy mérőeszközök kifejlesztésében és adatelemzésben közreműködjenek, és esetleg kultúraközi összehasonlító vizsgálatokat is végezzenek majd. A diszkalkuliateszt iránti fokozott érdeklődés arra ösztönözte a TÓK oktatóit, hogy a Magyarországon kifejlesztett diszkalkuliateszt közös bemérési folyamatát indítsák el a helyi sajátosságoknak megfelelően.

A kutatók több köznevelési intézményt is meglátogattak, ahol az óramegfigyelések során megtapasztalhatták, annak ellenére, hogy ezek az intézmények mind állami fenntartásúak, nagy különbségek vannak közöttük felszereltségben.

Forrás: ELTE TÓK