A szakkollégiumok hozzáadott értéke
Május vége óta gazdaságtudományi szakkollégiummal is rendelkezünk. Miért fontos lépés az új szakkollégium megalakulása?
A szakkollégiumok a magas szintű tehetséggondozás egyik, de nem egyetlen terepét biztosítják. Elkötelezett és lelkes híve vagyok mindenféle öntevékeny hallgatói szervezetnek és csoportnak, legyen az hallgatói képviselet, mentorgárda vagy szakkollégium. Ezek a platformok egyaránt alkalmasak az egyéni és szervezeti szempontból fontos készségek fejlesztésére. Megteremtik a lehetőséget, hogy a hallgatók kiéljék alkotó energiáikat, ráadásul releváns tapasztatalatot szereznek olyan területeken (például vezetésből, szervezésből, a finanszírozási kérdések menedzseléséből), amelyeket nálunk a karon is tanulnak.
A szakkollégiumnak annyiban speciális a helye ebben a "svédasztalban", hogy extra képzéseket nyújt a hallgatók számára. Nem a TDK jellegű egyéni kutatást, hanem
a közös igények alapján vezérelt szakmai kurzusokat, képzéseket állítja előtérbe.
Ebből persze gyakorta adódik, hogy a jéghegy csúcsaként látható, kiugró sikerekhez is jelentősen hozzájárulnak. És aztán az energiák úgy fordulnak termőre, hogy a hallgatók maguk szerveznek egy, a szakkollégium szempontjából külső eseményt, ami már a tágabb környezet, az egyetem, a társadalom számára is értékes.
Több szakkollégiumban volt óraadó tanár, évtizedes tapasztalattal rendelkezik ezen a téren. Milyen pozitív hozadéka van az oktató számára a szakkollégiumi munkának?
Egy ilyen kurzus, workshop oktatóként, hogy Láng Benedek barátom szavait idézzem, „nagyon-nagyon jutalmazó”, hiszen rendkívül motivált hallgatók közös tudásvágyaként fogalmazódik meg az igény egy-egy területen történő elmélyülésre vagy egy-egy oktató felkérésére. Tulajdonképp arról van szó, hogy a diákoknak annyira tetszik az, amit kaptak a normál képzésben, hogy még kérnének belőle, vagy hiányolnak egy területet, esetleg szintet lépnének. Ezért az oktatóknak a szakkollégiumi kurzus vagy workshop lubickolási lehetőség: itt a szakmája, oktatói portfóliója exkluzív anyagát adhatja át. Na meg persze a sokat hiányolt kiscsoportos készségfejlesztésnek is ideális terepe a szakkollégium.
Milyen helyet tölt be egy szakkollégium a felsőoktatás rendszerében?
A lényeget az előbb már körülírtam, de ha tovább kell pontosítani, akkor a hozzáadott érték a kulcsszó, ami amúgy is az egyik vesszőparipám. A szakkollégiumok a magas szintű tehetséggondozás révén hozzáadott értéket képeznek első lépésben a gazdakar, áttételesen pedig az egész felsőoktatás és a munkaerőpiac számára. Hiszek a jelentős hallgatói létszámmal dolgozó, mégis minőségi normál oktatásban, amely képes a nagyon jó alapokat megteremteni. Ezen túl pedig, eddigi oktatói tapasztalataimra is támaszkodva mondom, a szakkollégium "világítótorony" lehet az egyetemen.
Milyen előnnyel járhat a szakkollégium külső partnerek, valamint támogatók számára?
Nagyon széles a paletta. A szakkollégiumi tagság többletjártasságot jelent, ezért egy külső partnernek a munkaerőtoborzás és kiválasztás szempontjából előszűrést biztosíthat. Várhatóan lesznek olyan rendezvények, amelyek akár jelentős PR és marketing értéket jelenthetnek a támogatóknak. A szakkollégisták társadalmi felelősségvállalása szintén számos cég, intézmény figyelmére tarthat igényt.
Hallgatóink szempontjából mit emelne ki? Miért csatlakozzanak a most alakuló csapathoz?
A NÁSZ alapításában oroszlánrészt vállaló hallgatók elsősorban oktatási, képzési formaként tekintenek az új szervezetre. A képzéseket meg a PR eseményeket tartják fontosnak, amelyeken keresztül megmutathatják magukat a külvilágnak. És ebben – a saját szempontjukból – igazuk is van. Hozzátennék azonban ehhez még valamit. Az én felfogásomban
a szakkollégium egy üzem, amelynek a működtetése az igazi tanulási terep:
a tanulás a hétköznapokban, az ügyek bonyolítása során történik. A diákok olyan pozíciókban szerezhetnek tapasztalatot (ez persze egy hallgatói képviselőkre is igaz), amilyenekre a felnőtt üzleti életben legtöbbször sokáig nincs lehetőség. A szakkollégiumban a hallgató lehet vezető, kitanulhatja az irányítás minden csínját-bínját, így aztán valós tapasztalattal érkezik az első hasonló felnőtt pozíciójába. Egy reszortfelelős sokkal inkább érti, amikor a tárgyalástechnika órán az alapos és pontos munkavégzés fontosságáról vagy a határidőre dolgozás, határidő tartásának jelentőségéről beszélek, hiszen a szakkollégiumi munka során neki is a bőrére megy, ha a beosztottja nem így dolgozik. Ennél fogva abszolút releváns tapasztalatra tesz szert, megtanulja, hogyan kell egy szervezetben dolgozni.
Kijelenthetjük, hogy a munkaerőpiacon és a továbbtanulásnál is előnyhöz juthatnak majd a szakkollégisták?
Mindig minden GTI-s órámon azon munkálkodom, hogy akik az Intézetbe járnak, sikeresek legyenek később a pályájukon. A Navratil Ákos Szakkollégiumban ez hatványozottan így lesz. És igazából nem is miattam, hanem azok miatt a nagyszerű emberek miatt, akik az alapokat lerakták, a mozdonyt vágányra állítják.
Forrás: ELTE GTI