A Z generáció és a stressz
A felsőoktatás tele van kihívásokkal: az időhiány, a túlterheltség, a tökéletesre törekvés mind-mind stresszforrást jelentenek a hallgatók számára, ami gyakran a sikeres tanulmányokat is gátolja. A PPK kutatói és munkatársaik ezért 2004-ben átfogó kutatást indítottak, hogy megnézzék, a mai fiatalok mennyire vannak felvértezve ezekkel a nehézségekkel szemben, és egyúttal új perspektívákat kínáljanak az oktatóknak és az egyetem munkatársainak arra, hogyan tudják segíteni a fiatalokat a napi stressz leküzdésében.
A vizsgálatban a két legfiatalabb, ’digitális bennszülötteknek’ is nevezett generációra fókuszáltak. Az 1981 és 1995 között született Y generáció tagjai többségükben már gyermekkorukban találkoztak az internettel, amely mára mindennapjaik részét képezi. A legfiatalabb, Z generáció tagjai 1995 és 2012 között jöttek világra, és gondolkodásukat, tanulási módszereiket erősen befolyásolja, hogy bármikor, bárhol hozzáférnek az internethez.
A kutatásban összesen 4731 elsőéves hallgató vett részt Magyarország különböző felsőoktatási intézményeiről. Az első adatokat Oláh Attila és munkatársai vették fel 2004-ben, az akkor 18 évesek körében, Takács Rita és kollégái pedig a 2013 és 2020 között egyetemet vagy főiskolát kezdő diákoknál végezték el a méréseket.
A résztvevők a szemeszter elején töltötték ki az Oláh Attila által kidolgozott pszichológiai immunkompetencia kérdőívet. A teszt által mért pszichológiai immunitást olyan személyiségtényezők befolyásolják, amelyek lehetővé teszik a feszültség és stresszhatások eredményes leküzdését. Ilyenek például a pozitív gondolkodás, az öntisztelet, a rugalmasság, a leleményesség vagy az ingerlékenység kontroll.
Az erősebb pszichológiai immunkompetenciával rendelkezők kreatívabban és rugalmasabban kezelik a kihívásokat,
leggyakrabban úgy, hogy más, új értelmet adnak nekik.
A két csoport válaszait elemezve a kutatók azt találták, hogy mindkét nemzedék pozitív kihívásként tekint az új helyzetekre, nagy a tanulás iránti vágya, azonban a legfiatalabb generáció tagjai jóval türelmetlenebbek. Az Y-hoz hasonlóan a Z generációs fiatalok is nagyon kíváncsiak, azonban kevésbé kitartóak.
"Ennek egyik oka az lehet, hogy a számítógép előtt nőttek fel, és hozzászoktak az azonnali válaszokhoz. Emellett rengeteg információt kellene feldolgozniuk, túl sok kitűzött cél, lehetőség áll előttük, ezért nehezebben köteleződnek el. Ha valami nem megy nekik, akkor könnyebben váltanak” – mondja Takács Rita, a tanulmány első szerzője.
Az eredmények rámutattak, hogy
a 2013 után egyetemet kezdőknek fejlődniük kell abban, hogy kontrollálni tudják az érzéseiket stresszes helyzetekben,
mert kevésbé ellenállóak a kihívásokkal szemben, mint idősebb társaik. Tehát nagyobb problémát okoz számukra, hogy a negatív érzéseket konstruktív válaszokká alakítsák, és ez a társas kapcsolataikra is kihat. Esetükben elsősorban az alkalmazkodási képesség fejlesztésére lenne szükség – hívják fel a figyelmet a kutatók.
A több évtizeden átívelő kutatás konklúziója, hogy a diákok pszichés ellenálló képessége az évek során csökken, ezért szükség van olyan beavatkozások és módszerek bevezetésére, amelyek támogatják a tanulók önszabályozási képességeit, és segítik a stressz negatív hatásainak kiküszöbölését a felsőoktatási környezetben.
Takács Rita, Takács Szabolcs, Kárász T. Judit, Horváth Zoltán és Oláh Attila tanulmányát a Frontiers in Psychology közölte.