Autonóm nyelvtanulás a Mesterséges Intelligencia használatával
A felsőoktatási intézmények nyelvoktatási stratégiáját érnitette a 2022. évi LIX törvénymódosítás, mely így szól:
Az Nftv. a következő 49/A. §-sal egészül ki:
„49/A. § A felsőoktatási intézmény gondoskodik az adott szakon szerezhető szakképzettség gyakorlásához szükséges idegen szaknyelvi ismeretek oktatásáról, a tanterv részeként biztosítja a feltételeket ahhoz, hogy a hallgató megszerezhesse a tantervben meghatározott, az adott szakon szerezhető szakképzettség gyakorlásához szükséges idegen szaknyelvi ismereteket. A felsőoktatási intézmény a tantervben foglaltak szerint biztosítja a tudásmérés lehetőségét a hallgató részére és értékeli az idegen szaknyelvi ismeretek megszerzését. A felsőoktatási intézmény a tantervben meghatározhat az idegen szaknyelvi ismeretként elfogadható államilag elismert nyelvvizsgát vagy más nyelvtudásmérést.” (2022. évi LIX törvény)
A hallgatók felé tehát elvárás, hogy megszerezzék a képzettségükhöz szükséges szaknyelvi tudást. A mesterséges intelligencia számos lehetőséget kínál az egyénre szabott, autonóm nyelvfejlesztésre, ehhez szeretnénk pár ötletet adni.
Középfokon vagy annál gyengébben beszélő nyelvtanulóknak segítsége lehet, ha a ChatGPT-t használják beszélgető partnerként. A robot kiválóan alkalmas arra, hogy (leginkább a világnyelveken ugyan), de nyelvileg teljesen helyes párbeszédet folytassunk vele érdeklődési körünknek megfelelően. Fontos, hogy jól fogalmazzuk meg az utasítást, pl. Én egy másodéves matematika szakos hallgató vagyok és szeretnék jobban beszélni angolul. Tegyél úgy, mintha nyelvtanár lennél és beszélgess velem matematikai problémákról angolul A2 nyelvi szinten.
Még jobb, ha rögtön angolul adjuk meg az utasítást, pl. I am a second year maths student and would like to be better in English. Act as a professional language teacher and discuss with me some mathematical issues at A2 level.
Ha a beszélgetés szókincs, nyelvtani elemei hasznosak, akkor megkérhetjük a ChatGPT-t, hogy állítson össze nekünk 20 elemből álló szókincs gyakorló tesztet vagy javítsa ki nyelvtani hibáinkat egy rövid bekezdésben. Hasonlóképpen használhatjuk közös ötletelésre, idegen nyelvű kifejezések összegyűjtésére egy bizonyos szakmai témában az alkalmazást, illetve ajánlót kérhetünk, hogy az adott nyelvi szinten milyen olvasmányt, filmet vagy zenét ajánl nekünk, amit eredeti nyelven is érteni fogunk.
Szakmai vitára nem csak a ChatGPT alkalmas, vannak olyan MI-t használó alkalmazások, amelyek kifejezetten vitapartnerként viselkednek, mint például az DeepAi Debate (https://deepai.org/chat/debate), ahol nem csupán a vita témáját adhatjuk meg a robotnak, hanem azt is, kivel szeretnénk vitázni és milyen nyelvi szinten. Ha magasabb nyelvi szinten szeretnénk megtudni, a történelem fontos szereplői hogyan vitáznának egy témáról, akkor kiválaszthatjuk Churchillt, Nelson Mandelát, vagy akár Frida Kahlo-t is a hosszú AI karakter listából és ennek megfelelően beszélgethet majd velünk az applikáció.
Középszintű vagy annál jobb nyelvtudás esetén külön figyelmet érdemes fordítani a szakmai nyelvhasználat fejlesztésére. A ChatGPT nyelvi tutorként tud segíteni ebben, nyelvtani magyarázattal, hosszabb szöveg tömörítésével, a lényeg kiemelésével. Így a szakmai szövegeket nem szükséges minden részletében megérteni, hiszen az összefoglalást kérhetjük olyan nyelvi szinten és mélységben, amit a szakmai feladat indokol.
Kutatási asszisztensként több applikáció is remekül szolgálhat. Idegennyelven nehezebb a vonatkozó szakirodalom felkutatása, a megfelelő kulcsszavak megtalálása, illetve a kutatási eredmények összehasonlítása. Ebben tudnak segítséget nyújtani például: Elicit (https://elicit.com/), ResearchAIde (https://www.researchaide.org/), OpenRead AI (https://www.openread.academy/) or WisdomAI (https://www.wizdom.ai/). A szakmai összefoglaló vagy tudományos írásmű elkészítésében pedig a Quillbot (https://quillbot.com/) nevű alkalmazás segíthet a szakmai nyelvhasználat fejlesztésében – a szöveg megírásához szinonimákat kínál fel javaslatot ad a szöveg rövidítésire vagy kibővítésére, ellenőrzi a nyelvtani elemeket, javítja a hibákat és mindezt több stílusban.
A mesterséges intelligencia sok szinten segíti az autonóm szakmai nyelvtanulást tehát, de nem szabad elfelejtenünk, hogy egy eszköz. Felettébb hasznos és intelligens eszköz, de hibázik, ’hallucinál’, és sok mindent nem tud elvégezni helyettünk. Nincs érzelmi intelligenciája, nem tud morális döntéseket hozni és gyakran további problémákat generál. Nem azt állítom tehát, hogy a mesterséges intelligencia minden területen megoldja a problémákat, hanem azt, hogy a felsőoktatásban egyre nagyobb kihívást jelentő és egyre alapvetőbb szükségletű szakmai nyelvhasználat tanulóját hatékonyan és autonóm módon támogatja.