Az ELTE PhD-hallgatója vehette át "Az év tanára" díjat

2019.06.24.
Az ELTE PhD-hallgatója vehette át
Az ELTE Bölcsészettudományi Kar PhD-hallgatóját középiskolai diákjai terjesztették fel a középsuli.hu elismerésére.

Szabó Roland huszonöt évesen, az Eötvös Loránd Tudományegyetem magyar és történelem szakjainak elvégzése után először az érdi Vörösmarty Mihály Gimnáziumban kezdett tanítani. Középiskolai órái mellett az ELTE magyar szakosainak tart József Attila-szemináriumokat, előadóként rendszeresen részt vesz hazai és külföldi irodalomtudományi és szakmódszertani konferenciákon, emellett kutatási eredményeit rendszeresen publikálja. Az ELTE Eötvös Kiadó "A tanítás diszciplínái – a diszciplínák tanítása" című módszertani kötetsorozatában rendszeresen publikál, főként az irodalomtanítás módszertana tárgykörében, a közeljövőben adják ki a forrásközpontú történelemtanítás módszertani megújulásának lehetőségeiről írt szaktanulmányát. Doktori disszertációját ősszel kívánja megvédeni.

A fiatal oktatót diákjai jelölték „Az év tanára” díjra a zuglói Szent István Gimnáziumból, ahol 2018. november óta tanít irodalmat és történelmet. "Jelenség, nemcsak tanár, de barát is, rendkívül kreatív és érdekes ember” – indokolták döntésüket. Szabó Roland néhány hónappal korábban a Magyar Tudományos Akadémia díját, "Az év kutató tanára" kitüntetést is elnyerte publikációival, melyekben József Attila késői verseit elemezte. A középsuli.hu pályázatán 300 másik jelöltet sikerült megelőznie.

A fiatal tanár ars poeticáját így fogalmazta meg: „Szerintem minden pedagógusnak rendelkeznie kell koncepcióval arról, hogy a saját tárgyán túl mit tud adni a gyerekeknek. Igen, magyartanárként fontos a nemzeti kultúra megismertetése, a szövegértési képesség fejlesztése, az is, hogy a gyerekek szeressék meg az olvasást. De a legfontosabb, hogy amikor egy-egy művet többféle szempontból vizsgálunk meg, akkor nem csak az irodalmi műről beszélünk, közben arra is tanítjuk a gyerekeket, hogy egy-egy szituációt több nézőpontból is képesek legyenek megközelíteni.

Az árnyalt gondolkodás képességének kibontakoztatását tartom a legfontosabbnak.

Mert egy gimnáziumban elsősorban nem leendő magyartanárokat tanítunk, hanem leendő orvosokat, mérnököket, történészeket, jogászokat, mindenféle szakma képviselőit, de ezekre a képességekre mindenkinek szüksége van.”

Forrás: ELTE BTK
Képek és interjúk: középsuli.hu, erdmost.hu