Az Eötvös Collegium és a középiskolai tanárképzés

Az Eötvös Collegium és a középiskolai tanárképzés
12/05

2019. december 05. 18:15

ELTE Bolyai Kollégium (1117 Budapest, Nándorfejérvári út 13., 1/104.)

12/05

2019. december 05. 18:15 -

ELTE Bolyai Kollégium (1117 Budapest, Nándorfejérvári út 13., 1/104.)


Folytatódik a Bolyai Szakkollégium "Csütörtök Este" sorozata, amelynek következő alkalmán Garai Imre, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar adjunktusa tart előadást.

„Az Eötvös Collegium nevét általában kitűnő végzettjei nyomán szokták megemlíteni. A közvélemény elsősorban tudományos intézményként tartja számon, s kevéssé ismert, hogy alapítójának, Eötvös Lorándnak, eredeti célkitűzése inkább a középiskolai tanárképzés megújításában állt. Emiatt érdemes lehet áttekinteni a professzionalizációs-elméletek kritikai megközelítését felhasználva a középiskolai tanárképzés kialakulásának és fejlődésének eszmetörténeti és intézményi, hátterét. A 19. század végére egy igen elaprózott intézményi struktúra alakult ki a tanárképzésben, amely a tanárjelöltek egy töredéke számára tette lehetővé elmélyült szakismeretek megszerzését.

Eötvös Loránd 1895–1899 között eszmei és szervezeti tekintetben is kísérletet tett a tanárképzés reformjára. Az Eötvös Collegium alapításához kapcsolódóan kristályosodott ki a „tudós tanárképzés” ideológiája, illetve az internátusban folyó munka révén a tanárképzés módszereit tekintve is megújult. Ez a kísérlet olyan sikeresnek bizonyult, hogy a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium elhatározta az intézet tervszerű fejlesztését, illetve a tanárképzés mellett kultúrdiplomáciai feladatok teljesítésével is felruházta a magyar École Normale Supérieure-t.” – olvasható az előadás összefoglalójában.       

A Csütörtök Este a Bolyai Kollégium szorgalmi időszakban heti rendszerességgel megrendezett programja, melynek célja, hogy a kollégisták találkozzanak kiemelkedő személyiségekkel, nem csupán természettudósokkal, hanem írókkal, politikusokkal, gazdasági szakemberekkel, egyházi személyiségekkel is, és szembesüljenek a tudomány vagy a társadalom szempontjából érdekes és aktuális kérdésekkel. Az előadások diszkusszióval együtt kb. 1–1,5 órásak, a rendezvény nyitott, minden érdeklődőt szívesen látnak.