Big data a játéklaborban

2021.11.29.
Big data a játéklaborban
Veres-Székely Anna és kutatótársai okoseszközökkel vizsgálják az óvodások motoros funkcióit és társas viselkedését az ELTE PPK-n. A Lendület kutatócsoportban úgy zajlik a készségek és kompetenciák felmérése és fejlesztése, hogy a gyerekek szinte észre sem veszik.

Az adatalapú társadalomtudományi kutatási módszerek térhódítása a pszichológusok számára új lehetőségeket nyitott meg mind az egyéni képességek vizsgálatában, mind pedig a csoportban való viselkedés elemzése terén. Az ELTE PPK Izabella utcai épületében létrehozott okostér is erre az elvre épül: falai érzékelőkkel vannak ellátva, a gyerekek pedig „varázsövet” vesznek fel és olyan játékokkal játszhatnak, amelyekbe adatrögzítésre is alkalmas szenzorokat rejtettek el.

"A játékban minden gyereknek van egy hosszúfülű manópárja, aki megszólítja őket, amikor a varázserdőben keresgélve a közelükbe érnek – magyarázza a kutatócsoport vezetője. – A gyerekek nagyon szeretik ezeket a bájosan kerekded, beszélő és doromboló Baby-Yoda plüssmanókat."

A gyerekek és a játékok egymástól való távolságáról, illetve mozgásáról a feladatok végzése közben a varázsőv szenzorai informálnak. A laborban működő okosrendszer számításai alapján a manók a sikeres akciókról azonnal visszajelzést adnak – így

hatékonyan mérhetők és fejleszthetők a motoros készségek.

A módszerrel a szociális és érzelmi készségek is fejleszthetők: a kooperatív „tükör-játékban” például a manópárokat úgy mozgatják kis gazdáik, hogy azok ne érintsék meg egymást, de ne is távolodjanak el egymástól – a láthatatlan kapcsolat meglétét a manók dorombolással erősítik meg.

A sokdimenziós adathalmaz jóval objektívebb képet ad a gyerekek fejlődéséről, de akár a csoportdinamika alakulásáról is, mint a hagyományos megfigyeléses módszerek. Az algoritmusok alapján

személyre szabott, optimális fejlesztési stratégia is kialakítható,

amely nem viszi túlzásba egy adott készség gyakoroltatását, hanem teret ad a felfedező játéknak is. 

Szemben az emberi megfigyelőkével, az okoseszközök figyelme nem lankad a monoton adatgyűjtés során, így a fejlődés nagyon jól követhető. A mérőszámok megmutatják, szükség van-e az adott esetben terápiás beavatkozásra, vagy csak időt kell hagyni a fejlődésre.

Veres-Székely Anna 2018-ban nyerte el az MTA Lendület kutatási pályázatát, projektjében Kótyuk Eszter és Kasos Krisztián pszichológusokkal, illetve doktoranduszaikkal gyerekek és felnőttek képességeit és érzelmi aktivitását vizsgálják az Obimon Kft. által fejlesztett szenzoros okoseszközök segítségével.  

A kutatócsoport által kidolgozott vizsgálati módszereket a 2021/2022-es tanévtől már oktatják is az ELTE PPK-n. Az adaptáció pszichológiájáról angolul és magyarul tartott előadásokat mesterszakosok hallgathatják, az előadásokhoz a PLAY smart játékos okos eszközök használatát bemutató gyakorlati órák is tartoznak. 

Forrás: ELTE PPK