Csináld utánam!

2018.11.19.
Csináld utánam!
Az emberekkel egy családban élve a kutyák számos viselkedésünket megfigyelhetik. De vajon értik-e, mit és miért csinálunk? A Családi Kutya Program kutatói kifejlesztettek egy módszert, amely választ adhat ezekre a kérdésekre: az utánzás módszerének segítségével vizsgálták a kutyák célirányos cselekvésekre irányuló viselkedését s mutattak fel új eredményeket szociális tanulásukkal kapcsolatban.

Első lépésként a kutyákat a „Csináld utánam!” (Do as I do) módszerrel tréningezték, azaz elérték, hogy vezényszóra utánozzák az ember által mutatott viselkedéseket. A kutyákban rejlő természetes képesség, hogy szociálisan tanulhatnak az embertől. A módszer segítségével azonban lehetővé válik, hogy a bemutatott új viselkedést – amennyire az a testi különbségek miatt lehetséges – egy vezényszó elhangzása után a lehető legpontosabban utánozzák. Miután a kutyák elsajátították a „Csináld utánam!” módszert, a kutatók arra voltak kíváncsiak, vajon “vakon” utánozzák-e az ember által mutatott viselkedést, azaz másolják-e az ember mozdulatait, vagy igyekeznek megérteni az adott feladat célját, és ennek eléréséért akár más módszerrel is próbálkoznak. 20 kutyán elvégzett tesztükben vizsgálták, hogy

vajon a kutyák másképpen hajtják-e végre a feladatokat attól függően, hogy van-e látható célja számukra.

„Az emberi demonstráció mindig ugyanazt a mozdulatot jelentette: kinyitni egy tolóajtós szekrényt vagy egy billenőajtós szemetes fedelét – magyarázza Claudia Fugazza, a kutatás vezetője. – Azonban az egyik teszthelyzetben volt célja a viselkedésnek: a demonstrátor kivett egy pénztárcát a szekrényből (vagy a szemetesből), a másik teszthelyzetben viszont nem volt célja a viselkedésnek, ugyanis a tárca már kint volt, a szekrény (szemetes) mellett a földön.”

„Amennyiben a viselkedés célja nem fontos a kutyák számára, azt vártuk, hogy a Csináld! vezényszó elhangzására a kutyák a mancsukkal fogják kinyitni az ajtót, mert ez az emberi mozdulatnak megfelelő viselkedés. Ha azonban a kutyák értik és figyelik, hogy mi a célja a viselkedésnek, akkor nem a mozdulatot másolják, mert annak célját figyelik, és így a bemutatottól eltérő cél-orientált stratégiát is használhatnak (pl. orral nyitják ki az ajtót), hogy ők is kivegyék a céltárgyat” – teszi hozzá Miklósi Ádám, az Etológia Tanszék vezetője.

Az eredményeket a Journal of Comparative Psychology folyóiratban publikálta a kutatócsoport, ami megerősítette a hipotézist: a kutyák az emberi demonstrációval megegyező mozdulatot hajtottak végre, ha az ember viselkedésének nem volt látható célja. Ha azonban az emberi demonstrációhoz számukra is releváns célt lehetett társítani (tárca kivétele), akkor a kutyák változtattak a feladat végrehajtásán, és inkább az orrukkal nyitották ki az ajtót, annak ellenére, hogy kifejezetten a mozdulat másolására lettek tréningezve.

„Úgy tűnik, hogy a kutyák a csimpánzokhoz és a 12-18 hónapos csecsemőkhöz hasonlóan fel tudják ismerni mások viselkedésének a céljait. Egy szociális tanulási helyzetben, amikor felismerhető és látható a viselkedés célja, akkor a csecsemők és a csimpánzok is inkább saját eszközeikkel érik el a célt ahelyett, hogy a viselkedés pontos másolására törekednének. Ennek egy lehetséges magyarázata, hogy amint a kutyák célt társítanak a viselkedéshez, ez meggátolja őket abban, hogy a mutatott viselkedés részleteit megfigyeljék” – mondja Pogány Ákos, a cikk társszerzője.

A kutya megfigyeli, ahogy a demonstrátor kinyitja a szemetes fedelét.

Cél nélküli demonstrációs teszthelyzetben: a “Csináld” vezényszó elhangzását követően a kutya végrehajtja a feladatot – a mancsával nyitja ki az ajtót, ugyanazt a mozdulatot használva, mint a demonstrátor.

Céllal rendelkező demonstrációs teszthelyzetben: a “Csináld” vezényszó elhangzása után a kutya kinyitja a szemetes fedelét az orrával, azaz máshogy, mint ahogy azt a demonstráció során láthatta.