Dajka Ágnes (Bárczi, szakmai gyakorlat) - interjú

2021.03.05.
Dajka Ágnes (Bárczi, szakmai gyakorlat) - interjú

Képzés ELTE-n: Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Gyógypedagógus szakvizsga - szakirányú továbbképzés

Kiutazás ideje: 2020. szeptember 1. – október 31.

Ország: Málta

Város: Zejtun, Marsascala

Fogadóhely: Inspire - The foundation for Inclusion 

Ösztöndíj: Erasmus+ diplomaszerzés utáni szakmai gyakorlat

"A kiutazás alkalmával újabb módszertani ötleteket, gyakorlati példákat hoztam magammal. Ezek újabb lendületet adnak a szakmai nehézségek leküzdésében, és a szakmai életút közepén haladva jó hatással van a pedagógiai munka iránti elkötelezettség megerősítésére, valamint a kiégési fázisok kezelésére."

Mi az a három szó, amivel jellemezni tudnád a kint töltött időt?
csapatmunka, kapcsolatok, tenger

Miért ezt a fogadóintézményt választottad?
Szakmai szempontból fontosnak tartottam, hogy az általam választott intézményben legyenek olyan területek, terápiás megoldások, amiket az eddigi munkám során nem volt szerencsém hazai környezetben megtapasztalni. Ilyenek voltak pl. a súlyosan-halmozottan fogyatékos felnőttek nappali terápiás ellátásai, és az ehhez szorosan kapcsolódó team-munka koordinálása, az alapítványként működő központ menedzsment szemléletű működési sajátosságai.

Anyagi szempontból pedig lényeges volt, hogy olyan országban legyen a gyakorlat, ahol a megélhetési támogatás összege elegendő.

Mi tetszett leginkább ösztöndíjas hallgatóként?
A fogadóintézményben lévő csoportomban nagy létszámú szakmai team dolgozott együtt (20-25 fő). Jelen volt a vezető menedzser, a szakmai vezető, gondozók, diplomás ápolók, nevelők, terapeuták. Életkor és nemzetiség szempontjából is sokszínűség jellemezte ezt a csapatot. Így a legjobban az összhang és a szervezettség tetszett. A körforgás szerű munka lehetőséget adott arra, hogy minden fázisban és helyzetben jelen legyek, ezáltal barátokat, szakmai kapcsolatokat szerezzek.

Az elmúlt évek során már többször részt vettem rövid távú Erasmus+ programokban, és számos nemzetközi kapcsolatra szert tettem. A felsőoktatási szektorban leginkább az tetszik, hogy akár hónapokat is lehet tölteni ösztöndíjas hallgatóként egy másik országban.

Milyen kihívásokkal találkoztál a szakmai gyakorlati mobilitás folyamán? Mik voltak az ösztöndíjas időszak nehézségei/kihívásai?
Bárczis levelezős hallgatóként elsők között pályáztam úgy mobilitásra, hogy nem pályakezdő voltam. Számomra a legnagyobb kihívás az volt, hogy több mint húsz év szakmai tapasztalattal mögöttem hogyan kezeljem egy másik helyzetben a „gyakornoki” szerepet. Ez azonban nem jelentett feltétlenül nehézséget is, hiszen lelkileg felkészültem rá. Úgy érzem, hogy gyakornoki szerepben is tiszteletet és megbecsülést kaptam mindazoktól, akikkel együtt voltam. Érdeklődéssel tekintettek az itthoni munkámra, életemre, családomra.

Hogyan segített az ösztöndíjas időszak az életedben és a karrieredben? Miben tudtál fejlődni a kiutazás alatt?
Mivel 24 év pedagógiai munka áll mögöttem az oktatás különböző területein, így az életpályám részeként fontosnak tartom, hogy a szakmai fejlődésem folyamatos legyen. A 21. században pedig a nemzetközi tapasztalatszerzés, nemzetközi szakmai kapcsolat, hálózat építése szinte az egyik legmeghatározóbb tanulási eredményként szolgál. A kiutazás alkalmával újabb módszertani ötleteket, gyakorlati példákat hoztam magammal. Ezek újabb lendületet adnak a szakmai nehézségek leküzdésében, és a szakmai életút közepén haladva jó hatással van a pedagógiai munka iránti elkötelezettség megerősítésére, valamint a kiégési fázisok kezelésére.

Miért érte meg legjobban belevágni ebbe a pár hónapba?
A szakmai tapasztalatszerzés mellett ideje azt is megemlíteni, hogy életem egyik legjobb döntése volt belevágni ebbe a kiutazásba. Egy igazi kalandként éltem meg ezt a pár hónapot, ahol volt lehetőségem élvezni a máltai emberek szeretetét, támogató magatartását. A hétvégére szervezett programok, kirándulások, a vasárnapi halpiac, az esti tengerparti séták olyan emlékek, amelyeket soha nem fogok elfelejteni. A hazatérés és a búcsú sem egyszerű. Azt hiszem, hogy szívem mélyén valahol még mindig visszavágyok Máltára. Ezért érte meg belevágni.

Milyen tanácsot adnál kiutazó ELTE-s hallgatónak?
Azt tanácsolnám, hogy legyenek nyitottak és elfogadóak. Nemzetközi környezetben tapasztalható meg igazán, hogy mennyire másként gondolkodunk, más ötleteink és berögzött szokásaink vannak. Egy biztos és stabil nyelvtudás mellett is előfordulnak kommunikációs nehézségek, ezekhez alkalmazkodni kell.