Digitális forradalom készül Szombathelyen

2020.02.10.
Digitális forradalom készül Szombathelyen
Hogy fog kinézni az oktatás a nem is olyan távoli jövőben? Németh István, az ELTE szombathelyi ügyekért felelős rektorhelyettese szerint a módszertannak is utol kell érnie a digitális generációt, ennek érdekében indították el a Berzsenyi 2.0 projektet, amelyet a helyi önkormányzat is támogat. 

A tanár a 21. század influencere lesz, amit Németh István szerint úgy kell érteni, hogy az oktatók nem a hagyományos tantermi keretek közt, hanem a technológia által biztosított kommunikációs csatornákon, modern tálalásban adják át a tudásanyagot a hallgatóknak. A digitalizáció lehetővé teszi azt, amiről a tanárok régóta álmodnak: nemcsak házhoz lehet vinni a tudást, de az anyagokat minden diák céljához és képességeihez lehet szabni. Nincs már akadálya annak, hogy egy szombathelyi, debreceni vagy New York-i oktató órát tartson, miközben a hallgatók, legyenek bárhol a világon, interaktív módon együtt tanulhatnak a virtuális tanári asztal köré ülve.

Az előadások helyett a konzultáció, a diktálás helyett az együttgondolkodás és a problémamegoldás kap majd hangsúlyt. Ez könnyít az ingázó hallgatók helyzetén és lehetővé teszi azt is, hogy a legnépszerűbb tanárok egyszerre több helyen oktassanak. Németh István szerint

az egyetem a jövőben egyfajta minőségbiztosításon alapuló szellemi központ lesz,

ahol a hallgatók a passzív jegyzetelés helyett csoportokban tanulnak és dolgoznak, a diploma mellett pedig egyre nagyobb súlya lesz a szakmai gyakorlatnak.

A komoly hagyományokkal rendelkező szombathelyi tanárképzést ennek érdekében digitalizálja a Savaria Egyetemi Központ. Az itt használt, kézitáska méretű digitális eszköz lelke egy Bagoly becenevű apró, de nagy teljesítményű számítógép, amelybe körkörösen mozgásérzékelő kamerák vannak építve. Már okostáblára sincs szükség, az úgynevezett fényfal bármilyen fehér felületre kivetíthető. A tanár és az általa felírt tételek, ábrák megjelenhetnek a diákok laptopján, tabletjén vagy mobiltelefonján, ezeken az eszközökön keresztül a hallgatók kérdéseket, válaszokat, megjegyzéseket is fűzhetnek az adott témához vagy feladathoz. Ez kiegészülhet élő hangkapcsolattal, miközben az órák digitálisan rögzíthetők és automatikusan feltölthetők a Youtube videómegosztóra, hogy később visszanézhetők legyenek.

A jegyzetek és tételsorok is elveszítik korábbi formájukat, ehelyett információhalmazokkal kiegészített háromdimenziós ábraként, audió- vagy videóanyagként jelenhetnek meg. A kapcsolódó tankönyvek és jegyzetek egy kattintással azonnal elérhetők, az aktuális témakörhöz igazíthatók és a rohamosan fejlődő gépi fordítási algoritmusoknak köszönhetően a nyelvek között is szabadon lehet majd váltogatni. A hangfelismerő szoftverek ma már simán megbirkóznak a folyékony magyar beszéddel is, és kapásból leírt szöveggé alakítják az elhangzottakat, ugyanez igaz a kézírásfelismerő szoftverekre is.  

A rendszert Németh István egyéves munkával állította össze és programozta át úgy, hogy alkalmazható legyen a felsőoktatásban. A Bagollyal most ismerkednek az oktatók, miközben megkezdődött az új típusú tananyagok összeállítása is, hiszen

az eszközt 2020 szeptemberétől a napi gyakorlatban is használni fogják a szombathelyi tanárképzésben.

A kezdeményezés integráns része a Berzsenyi 2.0-nak keresztelt módszernek, amely a várakozások szerint teljesen új alapokra helyezi majd a méltán híres helyi pedagógusképzést. A módszert elsajátító hallgatók később oktatóként vihetik tovább a módszert saját intézményeikben, alapjaiban formálva át a magyar pedagógusképzést.

Forrás: Nyugat.hu