ELTE-s előadó a művészeti nevelők nemzetközi konferenciáján

2018.05.24.
ELTE-s előadó a művészeti nevelők nemzetközi konferenciáján
Pataky Gabriella képviselte az ELTE Tanító- és Óvóképző Karát Párizsban, a Competencies in Art Education: Structure, Assessment and Assignments in Diverse Educational Contexts című ENViL ESPE Sorbonne konferencián. A plasztikai képességek fejlődésével kapcsolatos, közel ezer óvodáskorú kisgyermeket vizsgáló empirikus kutatás vezetőjét eredményeik bemutatására kértek fel.

Az ELTE TÓK-on zajló LLP Comenius 3703/14 munkaszámú pályázat középpontjában az ENViL nemzetközi kutatócsoport áll, mely egész Európára érvényes, a vizuális műveltségre vonatkozó kompetenciaháló, framework létrehozását tűzte ki céljául. A közel ötven, különböző európai országban tevékenykedő művészetelméleti és művészetpedagógiai szakember túlnyomó része a felsőoktatásban dolgozik, jellemzően oktatók, kutatók, fejlesztők, Pataky Gabriella a vezetőség tagja. A vizuális képességstuktúra kidolgozását szakmai eszközökkel az InSEA (Művészeti Nevelők Nemzetközi Világszervezete) hivatalosan is támogatja. A csoport Common European Framework of Reference in Visual Literacy (Közös Európai Keretrendszer a vizuális műveltségért) címmel Comenius pályázatot nyert. A pályázat keretében Pataky Gabriella a nemzetközi konzorcium magyarországi témavezetője volt, emellett a konstruálóképességek és a plasztikai képességek fejlődésstruktúráját kutatta diagnosztikus, empirikus módszerekkel 3–12 éves gyerekek körében.

A TÓK Vizuális Nevelési Tanszékén tartott módszertani kurzusain óvodás és alsó tagozatos gyerekek között is érvényes módszereken, mintákon keresztül közvetítve kutatásai eredményeit, a hallgatókat is bevonja alkotó feladatokon, személyes projekteken, komplex művészeti portfóliók készítésén keresztül a munkába. A tapasztalatok szerint ez a tananyagban való elmélyülést szolgálja, de hatékonyan járul hozzá hallgatóink jobb megismeréséhez és szakmai kompetenciáik mellett szociális kompetenciájuk erősítéséhez. A kutatási eredmények dokumentációiból a 2014-ben életre hívott és azóta is működő 3612 Vizuális Képességkutató Műhelyből digitális és analóg oktatási segédanyagok, jegyzetek formájában kerülnek vissza diákjainkhoz a fejlesztések.

Az ENViL/Sorbonne konferenciára a szervezet európai képviselőjeként kapott meghívást Pataky Gabriella. A szervezet évenként megrendezésre kerülő európai konferenciáin 2007 óta képviseli évről évre a kart. Az InSEA a művészetpedagógusok legkiterjedtebb nemzetközi szervezete, melyet 1955-ben Herbert Read, Kodály Zoltán és kollégáik részvételével alapítottak, ma öt világrész 80 országában működik.

Az ELTE TÓK Vizuális Nevelési Tanszék adjunktusa előadásában és az azt követő műhelymunkában a kisgyermeknevelésben esszenciális, a vizuális kompetenciák optimális fejlődését támogató módszereket, nevelési területeket mutatott be.