Etnográfia és oktatáskutatás

2018.06.21.
Etnográfia és oktatáskutatás
Az ELTE PPK Neveléstudományi Intézete a Magyar Pedagógiai Társasággal együttműködve rendezte meg a 7. Rethinking Educational Ethnography nemzetközi konferenciát 2018 júniusában.

A tanácskozásra a hazai résztvevőkön túl a világ számos országából érkeztek előadók, többek között Angliából, Kanadából, Svédországból, Dániából, Ausztriából, Németországból, Romániából, Spanyolországból, Észtországból, Csehországból. A szimpózium témái is változatosak voltak: a jelenlévők megvitatták a tanárok előmeneteli rendszerének etnográfiai vizsgálatát, feltárták a pedagógusok mindennapi tanulásának lehetőségeit, és kitértek az etnográfiatörténeti munkákra is. A szakemberek abban egyetértettek, hogy a jelenkori, inkább másféle kutatásokat preferáló tudományos környezetben lényeges az etnográfiai megközelítés megerősítése Kelet-Közép Európában is, ez ugyanis nagyon fontos eredményeket mutat fel a nevelés-oktatás kutatásában.

Az etnográfiai kutatás a megértés antropológiai és szociológiai hagyományain alapul. A kutatás során a kutató nem egyszerűen megfigyeli az adott környezetet, hanem részt is vesz annak életében, a „kulturális beépülés” révén pedig mélyebb képet nyerhet a vizsgált közegről.

A kutatók 2010-ben Helsinkiben ültek össze először, hogy megosszák gondolataikat a netnográfia (más néven virtuális etnográfia) egyre nagyobb súlyú szerepéről és eredményeiről a tudomány világában. Boras, Porto, Barcelona, Nápoly, Koppenhága és Klaipeda után most Budapesten találkoztak, többek között azért, hogy Közép-Európában is felhívják a figyelmet az új kutatási irányra és módszerre, amelyet még csak kevés fiatal kutató ismer és használ a térségben.  

A konferencia sajátos hagyománya, hogy kis számú tanulmányt fogad el, amelyeket előre elküldenek a kutatók, és a cikkekről intenzív, folyamatos dialógus zajlik az esemény alatt. Ezúttal 16 tanulmányról folytattak szakmai párbeszédet a résztvevők, emellett összegző megbeszéléseket is tartottak elsősorban az etnográfia módszertanához kacsolódóan. A konferencia főszervezője Mészáros György, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézet oktatója volt, aki az Ethnography and Education folyóirat szerkesztőbizottságának is tagja.

Forrás: ELTE PPK