Feleletválasztós kérdések ellenőrzőlistája

Tóth-Mózer Szilvia | 2018.06.26.
Feleletválasztós kérdések ellenőrzőlistája
Kézenfekvő megoldásnak tűnik zárt végű kérdéseket tartalmazó kvízeket alkalmazni az online kurzusfelületen, hiszen azonnali visszajelzést adnak a hallgatóknak, az oktatónak pedig nem kell időt áldoznia a javításra. Ugyanakkor részletes analitikákra tehet szert az oktató, láthatja a kvízstatisztikát az egész csoportra nézve, de letöltheti az egyes hallgatókra és egyes kérdésekre vonatkozó elemzéseket is. Megtekintheti, melyik kérdések működtek jobban, melyek kevésbé. Jó kérdéseket írni azonban közel sem olyan egyszerű. Ebben a cikkünkben egy feleletválasztós kérdésekkel kapcsolatos ellenőrzőlistát ajánlunk oktatóink figyelmébe Patti Shank (idézi Shank, 2011:36-38) munkája alapján.

Az ellenőrzőlista útmutatásul szolgálhat a kvízek, kérdésbankok készítőinek, és azon oktatóknak, akik ezen kérdéseket ugyancsak használni szeretnék saját kurzusukban. A kérdéseket érdemes elkészültük után is ellenőrizni, ahol kell, javítani - még éles bevetésük előtt.

Kérdés

igen/nem

javításra szorul

A feleletválasztós kérdések megfelelő módon mérnek minden tanulási cél esetében (vagy lesznek olyanok, amelyeknél más mérőeszközt alkalmazunk)?    
A kérdések aránya megfelel a tanulási célok relatív súlyának? (A fontosabb tanulási célokhoz ennek megfelelően több kérdés is társul?)    
A kérdés megválaszolása ugyanazt a szintű gondolkodási készséget igényli, mint a kérdéshez tartozó tanulási cél?    
A kérdés meghaladja-e a tényszerű információk felidézését?    
A kérdés tartalmaz lényegtelen vagy felesleges információkat?    
A kérdés tartalmaz lényegtelen vagy felesleges képeket?    
A kérdésre csak egy, egyértelműen jó válasz létezik (vagy több helyes válasz is van a felsoroltak között, és többszörös választás típusú kérdést kell alkalmaznunk)?    
Beállítottuk, hogy több helyes megoldással rendelkező kérdéseknél többszörös választás típusú kérdést alkalmazzunk?    
Kerüljük vagy kiemeljük a tagadásokat (pl. NEM jellemző)?    
A kérdés tartalma előkerült az oktatás során?    
A nyelvezet világos és nem kétértelmű?    
A helyesírás és a nyelvtan megfelelő?    
A megfogalmazás jól olvasható?    
Elég információt tartalmaz a kérdés ahhoz, hogy ki lehessen választani a helyes választ/válaszokat?    
Minden disztraktor elfogadható? (A disztraktor a lehetséges, de nem helyes válasz.)    

Felhasznált irodalom: Shank, P. (2011): The online learning idea book. proven ways to enhance technology-based and blended learning. Pfeiffer, San Francisco.