Felkerült az ELTE know-how listájára az Együtt oktatunk! módszertan

2022.07.04.
Felkerült az ELTE know-how listájára az Együtt oktatunk! módszertan
A Bárczin a 2010-es években kezdtek el foglalkozni az inkluzív megközelítésű felsőoktatási módszerrel. A három rendszerelemből álló konstrukció a fogyatékosságtudomány legújabb eredményeire épül. 

A módszertan első eleme a többtanáros oktatás fogyatékossággal élő személyekkel. Az egyenrangú viszonyrendszerben valamennyi egyetemi oktató közös tervek alapján, együtt tanít a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, valamint a Pedagógiai és Pszichológiai Kar különféle kurzusain. A folyamat a kurzus kiválasztásától, tartalmának tervezésétől az értékelésig tart.

A nem participatív oktatók akadémiai kompetenciáik által a szakirodalmi hátteret, a módszertani kereteket, az egyes órák konkrét terveit, valamint a participatív oktatók és a hallgatók kommunikációjának, együttműködésének facilitálását végzik. A participatív oktatók élettapasztalatukat osztják meg, segítik a készülő projektfeladatokat elképzeléseikkel és tapasztalataikkal, valamint folyamatosan reflektálnak a kurzusban zajló közös munkára. 

A második rendszerelem a participatív szupervízió. Célja, hogy a participatív oktatási tevékenységet mentálhigiénés támogató szolgáltatással bővítse. A fejlesztés a participatív és nem participatív oktatók lelki terhelését egyaránt csökkenti, és folyamatos módszertani reflexiót tesz lehetővé pszichológus bevonásával.

A harmadik rendszerelem a módszertan gyógypedagógiai képzési területen kívüli bevezetését támogatja árnyékoktató bevonásával. Az árnyékoktató a gyógypedagógiai területről érkező participatív oktató és a társterületen oktató akadémiai szereplő együttműködését segítő szereplő, aki jelentős tapasztalattal rendelkezik az első rendszerelem tekintetében, így menedzselni tudja a módszertan multiplikációját társterületeken, és garantálja a minőséget a gyógypedagógiai képzési területen kívül is.

Az Együtt oktatunk! participatív felsőoktatási módszertan megalkotói Könczei György, Antal Zsuzsa, Csángó Dániel, Futár András, Sándor Anikó, Cserti-Szauer Csilla, Katona Vanda, Horváth Péter László, Kunt Zsuzsanna, Csákvári Judit és Rónay Zoltán.

A folyamatot az EFOP-5.2.5-18 Társadalmi innovációk – Új módszerek kidolgozása projekt, a 2018-1.2.1-NKP – Szorongás helyett énhatékonyság. A biztonságérzet összetevőinek megismerése; intervenciós eszköz- és programfejlesztés a társadalmi biztonság különböző szegmenseiben működő intézmények és aktorok számára projekt, valamint az ELTE BGGYK Kari Kiválósági Kerete és az ELTE Innovációs Központ támogatta.

Forrás: ELTE BGGYK