Gyakorlattá válik a Bárczi szaktudása Kenyában

2023.12.11.
Gyakorlattá válik a Bárczi szaktudása Kenyában
Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon december 6-án bemutatták a SUNCEP program keretében 2022 áprilisában indult kenyai inkluzív iskolafejlesztési projekt elmúlt évének eredményeit.

A rendezvényen a 2023-as kenyai terepmunkán részt vett bárczis munkatársak – Perlusz Andrea tudományos és stratégiai ügyekért felelős dékánhelyettes, a projekt szakmai vezetője, Márkus Eszter oktatási ügyekért felelős dékánhelyettes és Erdős Attila, a Nemzetközi Iroda vezetője – mellett jelen volt Darázs Lénárd, az ELTE általános rektorhelyettese, Papp Gabriella, a Bárczi dékánja, Sitkei Zoltán projektvezető, az ADRA Hungary igazgatója, Bokor Attila, a Hungary Helps Ügynökség nemzetközi projektmenedzsere, Edwin Wagah, az Ubin-Adam Afrika szervezet alapító-vezetője, valamint azok a kenyai vendégtanárok is, akik a programban együttműködnek a BGGYK oktatóival.

A Bárczi tevékenységi köre új színnel egészült ki a kenyai program révén, mindezt pedig megalapozta a kar sok évtizedes kiemelkedő szakmai tevékenysége – fogalmazott köszöntő beszédében Darázs Lénárd. A rektorhelyettes szerint az intézményfejlesztés és a fogyatékossággal élő gyermekek segítése révén, az ADRA Hungary Alapítvány együttműködésével és a Hungary Helps Ügynökség támogatásával a BGGYK-nál felhalmozott tudás formálódik gyakorlattá a terepen.


Darázs Lénárd

A kezdeményezés a Bárczi első Európán kívüli projektje és egy évvel az első út után már komoly eredményekről tudnak beszámolni a kollégák – mondta el Papp Gabriella. A kar dékánja kiemelte: munkatársaikkal több száz kenyai iskolást vizsgáltak meg és mérték fel állapotukat, speciális szükségleteiket. A gyerekek szülei ugyan kezdetben bizalmatlanul szemlélték a munkát, mára azonban látják, hogy érdemi változások történtek – idézte fel.


Papp Gabriella

A Hungary Helps Ügynökséget képviselő Bokor Attila kifejezte: számukra is öröm, hogy részt vehetnek a program finanszírozásában. Többek között kiemelte az eredményes szemléletformáló munkát, a kijuttatott segédeszközöket; és hangsúlyozta: erősségünk a nemzetközi fejlesztés, különösen a magyar szakemberek tudásának köszönhetően.

A 2022-ben zajlott szűrési szakaszban 103 fogyatékossággal élő gyermekkel foglalkozott a 9 fős fejlesztői csapat, valamint 59 tanár számára tartottak inkluzív módszertani workshopokat – idézte fel Perlusz Andrea, a projekt szakmai vezetője. Idén a csapat visszatérhetett Kenyába, ahol víztisztító berendezéseket helyeztek üzembe a programban részt vevő iskolákban, illetve higiénés protokollt honosítottak meg, hogy csökkenthető legyen a látás- vagy hallásvesztéshez vezető megbetegedések száma. A protokoll működtetésében hosszabb távon egy helyi ápolónő is a segítségükre lesz, aki hetente végiglátogatja az iskolákat.


Perlusz Andrea

Útjuk másik célja az ELTE nemzetközi kapcsolatrendszerének bővítése volt: tavaly a Kenyatta, idén a Rongo Egyetemmel kötöttek együttműködési megállapodást, mindez jól illeszkedik az ELTE Afrika-stratégiájához. Távlati célként egy, az inklúziós oktatást támogató kenyai gyógypedagógiai módszertani központ megvalósítását tűzték ki.

Edwin Wagah, az Ubin-Adam Afrika alapítója, egyben az ELTE PhD-hallgatója történelmi pillanatnak nevezte a napot, amelyen a SUNCEP-program révén négy helyi gyógypedagógus-tanár érkezett szakmai látogatásra Magyarországra. A rendezvény résztvevőinek videó segítségével érzékeltette, hogy a projekt milyen sokat ad a kenyai fogyatékos gyerekeknek és családjaiknak, akik a múltban számtalanszor tapasztaltak meg negatív reakciókat, akár fizikai bántalmazást is; csúfolták a gyerekeket az iskolában, felnőttként pedig munkanélküliek lettek.


Edwin Wagah és Sitkei Zoltán

Az ADRA-t képviselő Sitkei Zoltán projektvezető háláját fejezte ki, hogy egy ilyen nagy múltú egyetemmel dolgozhatnak együtt, mint az ELTE. Az ADRA humanitárius világhálózat 130 irodát működtet világszerte, a Bárczival közös program pedig azért különleges számukra, mert ennek köszönhetően a hátrányban lévő gyerekek kaphatnak esélyt.

A kenyai tanári küldöttségből Owange John Duncan Orwa magyarul köszöntötte a hallgatóságot, majd személyes hangvételű hozzászólásban méltatta Edwin Wagah munkáját, a Budát Pesttel összekötő hidakhoz hasonlítva az Ubin-Adam Afrika alapítójának szerepét. "Hiszek abban, hogy a minőségi oktatás tudja megváltoztatni a világot, hiszen én magam is ezért állhatok most itt" – fogalmazott.


Owange John Duncan Orwa és Sitkei Zoltán

A bárczis küldöttség tagjai diavetítéssel engedtek bepillantást a 2023. őszi kenyai terepmunkába, megosztva az egyes fotók történetét. Márkus Eszter felidézte, hogy a fogyatékkal élő gyermekek és családjuk milyen bizalommal és szeretettel fogadták őket második látogatásuk során.

Erdős Attila elmondta, hogy a Migori megyében található Rongo Egyetem ugyan kisebb, mint az ELTE, de hasonló szakokkal rendelkezik és mindkét fél nyitott az oktatói-hallgatói mobilitásra. A Nemzetközi Iroda vezetője kifejezte: a jövőben valószínűleg már nem a segítségnyújtásra, sokkal inkább közös munkára kerül a hangsúly Kenyában.

Forrás: ELTE BGGYK