Ha kisfilm, akkor ELTE
Idén ötödik alkalommal rendezték meg Magyarország egyetlen nemzetközi diákfilmfesztiválját, amely 2014-ben Egerben versenyeztette először a hazai és a külföldi egyetemeken filmkészítést tanuló hallgatók filmjeit. A programot annak idején Bollók Csaba filmrendező-író, a prágai FAMU MIDPOINT–Central European Script Center, a jordáni Rawi Screenwriters’ Lab programjai és az Eszterházy Károly Egyetem oktatója diákjaival közösen, önerőből szervezte meg, kiemelten fontosnak tartva a fiatal filmkészítő generáció mentorálását. A filmfesztivált azóta is az Eszterházy Károly Egyetem és az egri Uránia mozi május elején közösen rendezi, az eredeti filozófiának, vagyis a Slow Food nemzetközi mozgalom szellemiségének mintájára az egyes országok és régiók kulturális sokszínűségének megőrzését és védelmét helyezve az előtérbe. A találkozót a magyarok mellett elsősorban a visegrádi országokból jelentkezőknek hirdették meg korábban, de idén már Romániából, Ukrajnából, a skandináv országokból és Japánból is érkeztek nevezések.
Az ELTE hallgatói idén kisjátékfilm kategóriában bizonyultak legyőzhetetlennek. A legjobb kisjátékfilm díját László Lili Mária Danika című, az ELTE filmműhelyében készült alkotása kapta a nemzetközi szakmai zsűritől, a filmet tavaly mutatták be az ELTE BTK Filmtudományi Tanszék filmtudomány és filmkészítő szakos rendezőinek szemléjén a Premier Kultcaféban.
Danikát a boltból hazafelé éri utol a kamaszkori szerelem, pontosabban egy ismerős lány biciklin, aki egy cigarettáért cserébe csókot ígér a fiúnak. Hazaérve kiderül, hogy nem csak az apjának hozott pakkból hiányzik pár szál, hanem a szatyorba rejtett visszajárónak is lába kelt, ezért Danit keményen megbüntetik, ő pedig új barátjához, Lizához menekül.
A fesztiválon különböző hazai egyetemekről összeállított diákzsűri is dolgozott, az ő döntésük alapján ez a díj egy másik ELTE-sé, Pantyi Petráé lett, a Reggelim a vacsorád című, idei alkotásáért.
A fesztivál célja azonban nemcsak a versenyeztetés: a kísérőprogramok közül kiemelkedtek a a résztvevők szakmai fejlődését szolgáló szabadegyetemi műhelyek. Borbás István (cannes-i, velencei fesztiválokon nagydíjakkal jutalmazott munkák alkotója) operatőri, az Európában kultikus rendezőnek számító Peter Strickland pedig rendezői mesterkurzust tartott. Több napos gyakorlati kurzust tartott Biró Boróka is, a kevés romániai női operatőrök egyike, a történetmesélés különböző vizuális és világítási lehetőségeiről.
Az első öt évben egyre sikeresebbnek bizonyult Slow Film Fesztivál jövőre új, nemzetközi partnerek bevonásával folytatódik, az ideinél még színesebb kínálattal, valamint külön gyermekeknek szóló szekcióval.
Fotó: Friss Hús (László Lili Mária: Danika című filmjének részlete)