Hogyan beszélgetnek a gyerekek?

2022.04.25.
Hogyan beszélgetnek a gyerekek?
Milyen az iskolába lépő gyermekek beszéde, illetve nyelvhasználata? Milyen változások történnek a beszédben nagycsoportos óvodáskor és kisiskoláskor között? Megjelent a Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat 2022/1. száma, amelyben a fenti kérdéseket járja körül a szerzőgárda.

A Tanító- és Óvóképző Karon gondozott folyóirat friss száma A beszéd jellemzői az óvoda-iskola átmenet idején alcímmel jelent meg. A tematikus írások vendégszerkesztője Bóna Judit, az ELTE BTK habilitált egyetemi docense, az Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszéken működő gyermeknyelvi kutatócsoport vezetője.

A szám tematikus része az iskolába lépő gyermekek beszéd- és nyelvhasználati jellemzőit járja körül. Ahogy a bevezetőben olvasható: "Az óvoda-iskola átmenet minden családban kihívásokkal teli időszak. A gyermek a szabad játékokra épülő óvodai közegből hirtelen egy szabályokkal teli világba kerül, ahol több, számára új területen is kell teljesítenie. A pedagógusok tapasztalatai szerint azonban a gyermekek jelentős hányada nem éri el azt a tanulásra való alkalmassági szintet, amely az örömteli, sikeres tanuláshoz szükséges lenne." Ehhez nagyon sokféle készség, képesség megléte szükséges – ezek közül az egyik tényező a nyelvi tudatosság és anyanyelvi kompetencia. Megfelelő beszédfeldolgozási és beszédprodukciós működések nélkül ugyanis az írott nyelv elsajátítása nehézségekbe ütközik. De milyen az iskolába lépő gyermekek beszéde, illetve nyelvhasználata? Milyen változások történnek a beszédben nagycsoportos óvodáskor és kisiskoláskor között? Az összesen 240 oldalas tematikus szám írásai ezekre a kérdésekre keresik a választ.

A tematikus tanulmányok mellett a számban helyet kaptak a tematikától eltérő, de a gyermekneveléssel kapcsolatos egyéb írások is. Ezek között olvasható Lénárd András egyetemi docens, Márkus Éva dékán, habilitált egyetemi docens és Svraka Bernadett egyetemi tanársegéd, az ELTE TÓK oktatóinak írása a TÓK TÉR-ről, azaz az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar teljesítményértékelési rendszerének folyamatáról. A lapszámból kiderül, hogy miért fontos a bábozás a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek életében, és hogyan járul hozzá a szociális kompetenciák fejlesztéséhez. A folyóirat friss számában helyet kapott egy Kerekes Valéria mesteroktatóval készített beszélgetés is a mesék különleges szerepéről.  

A következő lapszám szeptemberben jelenik meg, tematikája Gyermekek és a tér. A főszerkesztő, Kolosai Nedda és a szerkesztőbizottság várja a leendő szerzők tudományos és ismeretterjesztő írásait.

A Gyermeknevelés írásai szabadon hozzáférhetők.