Ilyen volt az első Oktatási Kiválóság Napja az ELTE-n

2025. február 6-án első alkalommal került megrendezésre az ELTE Oktatási Kiválóság Napja, melynek célja, hogy az egyetem polgárai számára dedikált időt és teret biztosítson az oktatásfejlesztési törekvések bemutatására és megvitatására. A kezdeményezést a kari és intézményi jó gyakorlatok, a tanítási-tanulási folyamatokat érintő kérdések, valamint a mindennapi oktatói tapasztalatok közös feldolgozásának igénye hívta életre.
A visszajelzések alapján az esemény megrendezésének lehetőségével az Egyetem több karának oktatói éltek, köztük a Tanító- és Óvóképző Kar, a Pedagógiai és Pszichológiai Kar, az Állam- és Jogtudományi Kar, a Természettudományi Kar, a Bölcsészettudományi Kar, valamint a szombathelyi Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Kar munkatársai. Az rendezvények formáját az együtt gondolkodni kívánó kollégák határozták meg, így a néhány főt számláló beszélgetéstől a tanszéki értekezleten át dékáni szakmai napig sokféle módon találkoztak. A programokon jellemzően 10–40 fő közötti létszámban vettek részt, a visszajelzések pedig egyértelműen igazolták, hogy a kollégák nagyra értékelték a tapasztalatok megosztását, a szakmai diskurzust, valamint az együttműködés lehetőségét az oktatásfejlesztés területén. Több visszajelzés is kiemelte a különleges bánásmódot igénylő hallgatók támogatásának fontosságát, a kreatív tanítási módszerek terjesztését, illetve a doktori hallgatók bevonását a fejlesztési folyamatokba. Többen hangsúlyozták a kollégák közötti együttműködés és párbeszéd fontosságát, valamint azt, hogy a kari rendezvény „inspiráló ötleteket adott a mindennapi tanítási gyakorlat megújításához”.
Az Oktatási Igazgatóság a Felsőoktatás Felsőfokon Konferenciát kínálta a naphoz kapcsolódó lehetséges programként, amely harmadszor teremtett belső szakmai fórumot a tanulás, tanítás és innováció aktuális kérdéseinek megvitatására. Az egész napos online rendezvényen folyamatosan 100 körüli résztvevő hallgatta az előadásokat, melyek teljes terjedelemben visszanézhetők a konferencia MOOC-felületéről (hozzáférésért kérjük, írjanak az ffkonferencia@oktig.elte.hu címre). A konferenciára a visszajelzések alapján túlnyomó többségében kollégák ajánlása, egyetemi és kari hírlevelek, valamint oktatásmódszertani csatornák révén érkeztek a résztvevők, akik döntően a szakmai fejlődés, tapasztalatcsere és inspiráció céljából regisztráltak.
Kattintson a képre az absztraktkötet megynyitásáért!
Az esemény értékelő kérdőívét kitöltő résztvevők visszajelzései kiemelkedően pozitívak: a tájékoztatás, szervezés és a szakmai programok megítélése szinte kivétel nélkül a legmagasabb értékeléseket kapta (1-5-ig terjedő skálán 4-5 eredmények). A tematikus szekciók (különösen a „Merre tovább a hallgatók támogatásában?”) délelőtti és délutáni blokkjai egyaránt magas elégedettséggel zárultak. A résztvevők egyöntetűen jelezték, hogy szívesen csatlakoznának a következő évi konferenciához is, sőt, ajánlanák azt munkatársaiknak, és többen támogatnák a konferencia anyagainak szélesebb körben való megosztását is. Visszatérő javaslat volt, hogy a rendezvényt jelenléti fórummal és networking lehetőséggel is érdemes lenne kiegészíteni.
A konferenciáról szóló visszajelzések megerősítik, hogy a felsőoktatási közösségnek valódi igénye van az ilyen fórumokra:
„Nagyon hasznos kezdeményezés, mert a karok elkülönültségét feloldja, megismerjük a lehetséges közös pontokat, "arcokat", kevésbé ismert karok bemutatkoznak. Összességében az ELTE-érzést erősítette bennem. A hallgatók intenzívebb – előadói – bevonásával ezt még inkább szélesíteni lehetne.”
– fogalmazott az egyik résztvevő. Többen konkrét témákat (pl. értékelési módszerek, nemzetközi jó gyakorlatok) és előadókat is javasoltak a jövő évi eseményre.
A pozitív visszajelzések megerősítik, hogy az Oktatási Kiválóság Napja értékes fórumot teremt az ELTE-n folyó oktatással kapcsolatos párbeszédek, kezdeményezések számára. Bízunk benne, hogy a következő évi rendezvényen - 2026. február 5-én - még több oktató és szakmai közösség csatlakozik, tovább bővítve az együttműködés és a tapasztalatcsere lehetőségét az egyetemi oktatás fejlesztése érdekében. | ![]() |