Informatikushallgatók a hibrid oktatásban

2024.04.16.
Informatikushallgatók a hibrid oktatásban
Verma Chaman, az ELTE Informatikai Kar ÚNKP-ösztöndíjas adjunktusa statisztikai és gépi tanulási algoritmusok segítségével vizsgálta a hallgatói elégedettséget befolyásoló tényezőket a koronavírus-járvány idején bevezetett hibrid oktatási rendszerrel kapcsolatban. 

A korcsoportok és képzési területek szerint végzett kutatás szerint az online és jelenléti formát kombináló hibrid oktatást a diákok többsége biztonságosnak találta, itt a 20 éves vagy annál fiatalabb, alapképzésen tanuló hallgatók jobban, az ennél idősebb MSc-hallgatók valamivel kevésbé bíztak a módszerben. Az elégedettséget növelte, hogy a hibrid oktatás során új készségekre tettek szert, valamint sok időt és pénzt spóroltak azzal, hogy nem kellett ingázniuk a lakóhelyük és az egyetem között.

A hallgatók a hibrid formát inkább az oktatás elméleti részében értékelték hasznosnak, mivel a gyakorlati képzésekben kevésbé inspirál versengésre, mint a jelenléti oktatás. Az elégedettséget olyan tényezők rontották, mint a netkapcsolat megszakadása az órákon, vagy az intézmények által csak korlátozottan biztosított informatikai felhasználói támogatás.

A tanulmány szerint a felsőoktatási intézményeknek ajánlott hibrid formára váltani járványok vagy más korlátozások idején, azonban a váltás előtt felhasználói szempontú, az online oktatási rendszerek gyakorlati alkalmazására fókuszáló felkészítést, a hibrid időszak alatt pedig erősebb felhasználói IT-támogatást kell biztosítaniuk hallgatóik számára. Emellett indokolt lehet egyfajta ellenőrző-megfigyelő rendszer alkalmazása annak érdekében, hogy a vizsgahelyzetekben elkerülhetők legyenek a csalások és más visszaélések.

A tapasztalatokat összegző tanulmány az International Journal of Information Management Data Insights folyóiratban jelent meg.

Forrás: ELTE IK