Ismét Száraz November

2019.11.06.
Ismét Száraz November
A kockázatos egyetemi ivás a témája az ELTE PPK és a Kék Pont Alapítvány idén negyedszerre megszervezett társadalmi kampányának. A cél az érintett felnőtt lakosságon túl minél több fiatal bevonása az egyhónapos önmegtartóztatási kihívásba.

Magyarországon 64 felsőoktatási intézményben 202 ezer hallgató tanul nappali képzésben. Egy hazai kutatási adat szerint a megkérdezettek 3,9%-a válaszolta azt, hogy gyakran részeg. Magyarországon a felsőoktatásban tanulók között az alkoholt soha nem fogyasztók aránya 10%, ami jóval kevesebb, mint a 15–29 éves korosztályt érintő, általános ifjúsági kutatásokban megjelenő 32%. Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a magyar egyetemisták és főiskolások többet isznak, mint a hasonló korú átlagnépesség. A fiatalkori kiugró alkoholfogyasztás az esetek nagyobb részében az életkor előrehaladtával csökken, viszont a 9–10–11. évfolyamban („korai nagyivó”), illetve az egyetemi és főiskolás tanulmányok első éveiben megfigyelt, nagyobb alkoholhasználattal jellemezhető csoportok problémaivása később is fennmarad. Ezért a fiatalkori alkoholprevenció szerepe kiemelt jelentőségű a későbbi mértéktelen ivás, illetve az alkoholhoz kapcsolható testi és mentális betegségek szempontjából.

A Száraz November kampány azért jött létre, hogy a programban résztvevők számára segítse elkerülni a problémás, kontrollvesztett ivás kialakulását és a mértékletes alkoholfogyasztás értékét hangsúlyozza. A társadalmi öngondoskodó program elsődleges célcsoportját a "kockázati ivók" alkotják, akik napi rendszerességgel vagy hetente többször isznak kisebb mennyiségű alkoholt, de a fogyasztásuk még nem kontrollvesztett.

A Száraz November kampány résztvevői az egy hónapos kihívás során számtalan olyan helyzettel küzdenek meg, amelyben fokozottan jelentkezik az ivás iránti sóvárgás, amelynek ismételt leküzdése fontos tapasztalatokkal gazdagítja az egyént, és megerősíti az alkoholfogyasztása feletti kontrollt. A kihívást teljesítők között általános tapasztalat a jobb alvás, a tisztább gondolkodás, a motiváltabb és vitálisabb hétköznapi működés, valamint a nemet mondás képességének felbukkanása olyan helyzetekben, ahol ezt megelőzően a rutinszerű ivás volt a meghatározó.

A kampány arra is nagy figyelmet fordít, hogy a harminc napos önként vállalt józansággal a mértékletes, tudatos és tervezett alkoholfogyasztás fontosságára hívják fel a figyelmet.