Kancellári közlemény az ELTE marketingtevékenységéről
2019.03.27.
Dr. Scheuer Gyula kancellár közleménye az ELTE marketingtevékenységével kapcsolatban.
A 2019. március 26-án a 24.hu-n megjelent és más médiumok által is átvett, Az állam szívesebben ad pénzt az ELTE-nek reklámra, mint oktatókra című írással kapcsolatban fontosnak tartom megjegyezni az alábbiakat.
- Az ELTE finanszírozása többcsatornás, a legnagyobb összegű finanszírozási elem a hallgatói létszámon keresztül érkezik állami támogatás vagy önköltséges befizetés formájában. A rendelkezésre álló forrásaiból az egyetem arra és annyit költ, amire és amennyit a döntéshozó testületei meghatároznak. A hallgatók, potenciális leendő hallgatók és a vállalkozások felé hatékony kommunikációs csatornákat, módszereket a kommunikációs szakterület határozza meg, a költségekről a Szenátus az éves költségvetés keretében dönt. A felsőoktatás autonómiáját tiszteletben tartva a kormányzat – a 2. pontban leírt kötelező eljáráson túl – semmilyen módon nem irányítja az egyetem kommunikációs és marketingaktivitásait.
- Az ELTE – hasonlóan a többi állami felsőoktatási intézményhez és az egyéb közfinanszírozású szervezetekhez – a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően, külső szereplőktől a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül rendelhet meg kommunikációs szolgáltatásokat. Az egyetem minden döntését a jogszabályokat mindenkor betartva hozza meg.
- Az ELTE egyes karainak – így például a fent hivatkozott írásban említett Természettudományi Karnak – működési problémái jelentős mértékben az egyre csökkenő hallgatói létszámból fakadnak. Kommunikációs üzeneteink egy kiemelt részében ezért éppen ezekre a létszámproblémával küzdő karokra fókuszáltunk, fókuszálunk. Üzeneteinkkel ezenkívül új képzéseinket kívánjuk ismertetni, pozícionálni. Pozitív példaként említhető például a képzéseit 2018 szeptemberében elindító ELTE Gazdálkodástudományi Intézet, amely az erős kommunikációs tevékenységnek is köszönhetően az első évfolyamra 617 főt tudott felvenni, és idén októberre létszámát már 1500 fő körülire becsüljük.
- Az ELTE kommunikációs költségei hazai felsőoktatási összehasonlításban szerénynek, míg a nemzetközi felsőoktatási intézményekkel történő összehasonlításban elenyészőnek tekinthetők, mindeközben a hallgatókért folyó verseny napjainkban már sokkal inkább nemzetközi, mint hazai térben folyik. Ha az egyetem ebben a nemzetközi versenyben helyt kíván állni, folyamatosan keresnie kell a hatékony kommunikációs platformokat, csatornákat.
- Az egyetem marketingtevékenysége nem csupán azért fontos, hogy a működéséhez – többek közt az oktatók és kutatók foglalkoztatásához is – szükséges finanszírozási hátteret biztosíthassuk, hanem azért is, hogy az ELTE brandjének népszerűsítésén keresztül minél több tehetséges leendő hallgató figyelmét felkeltsük intézményünk iránt, hozzájárulva ezzel a magas minőségű képzés egyik alapfeltételéhez, a megfelelő befogadó közeghez.
- A fentiek tükrében értelmezhetetlenek számomra a fent hivatkozott írásban megfogalmazott szembeállítások. Úgy gondolom, hogy ezek a valós helyzetet jelentős mértékben torzítják, pusztán hangulatkeltésre alkalmasak.
- Annak érdekében, hogy bemutassak néhány jó példát az ELTE – elmúlt évben jelentős mértékben megújuló – kommunikációs tevékenységéből, ajánlom a sajtó figyelmébe az alábbi tartalmakat:
Dr. Scheuer Gyula
kancellár