Ki kell próbálni, aztán meg kell bukni

Az Életkezdés és pályaképek, dilemmák a kreatív gazdaságban kurzus eseményén D. Tóth Kriszta (WMN, Elviszlek magammal), Katona Éva (ëviköt, NOS), Linczényi Márkó (Antilope Kid, Probléma) és Márk Szonja (Édesem, VAJ), a tanszék öregdiákjai beszélgettek a márkaalapítás személyes megéléséről, életutakról, társadalmi kérdésekben való állásfoglalásról és önreflexiókról Koltai Réka (Citi, ELTE) moderálása mellett.
Bár az egyéni vállalkozás egyfajta one man show, a közösségépítés és a társadalmi ügyek szolgálata az önállóan felépített márkák fő motívumai közé tartoznak.
Ahogy egy életmódmagazin szerkesztősége, úgy egy önerőből felépített cukrászda vásárlóköre és egy 80-as évek stílusából építkező művészműhely közönsége is egy csapat. Olyan szubkulturális termékek fogyasztói, amelyek egy szűkebb társadalmi csoport igényeit szolgálják ki. De kizárólag a kisközösség igényei ezek?
A WMN magazin alapítását az ösztönözte, hogy a 2010-es évek Magyarországán a középkorú nők számára nem volt megfelelő hangvételű és mennyiségű médiatartalom – idézte fel D. Tóth Kriszta, akinek ma már nem a médiatér meghódítása, hanem minőségi tartalmak gyártása és a történetek emberi oldalának bemutatása a fő szakmai célja. A globális társadalmi problémák személyes szempontú feltárásával ugyanis a nézőben erősödik a „valahová tartozás” érzése.
Linczényi Márkó szerint az egyszemélyes zenekarnak megvannak a szépségei: a szabadság, a kizárólag saját ötletekből felépített zeneszámok megvalósítása és egy vállalkozáshoz szükséges összes munkakör kitanulása. A jelenlegi társadalomban, ahol a tartalomfogyasztó a gyártó szerepét is betöltheti, az intézményesség sokszor kontraproduktív – vélekedett a zenész, aki Hajós Andrással együtt vezeti a Probléma című műsort. A podcastben emberi érzések, traumák, megküzdési módok és belső vívódások kerülnek a felszínre egy kollektív reziliencia elősegítése és a közösségérzés megteremtése érdekében.
Márk Szonja, Katona Éva, Linczényi Márkó, D. Tóth Kriszta
Márk Szonja a Kreatív magazinnál töltött évei után hozta létre saját brandjét (Édesem édesség), amelyben a hagyományos és a progresszív konyha fortélyait ötvözi egészséges alapanyagok felhasználásával. A márkához kapcsolódó közösség lojális vásárlókból és saját workshopjaik vendégeiből kovácsolódott.
A marketingben erősen jelen vannak az intézményesített kommunikációs szabályok és stratégiák, a szakterületen dolgozók egyébként kreatív munkája így sokszor gépiessé és unalmassá válik. Linczényi Márkó szerint azonban a sikerhez az is elég lehet, ha az ember önazonos, és ezt meg is tudja mutatni a közönségnek.
Így lehet az is, hogy a MÜPA kommunikációs szakembere beköltözik egy apró üzlethelyiségbe, vintage üzletet nyit és a nyolcvanas évek divatját kezdi újra kötni. Katona Éva a Kreatív magazinnál és a hőskorát élő Origonál betöltött újságírói munkaköre, majd a MÜPA csordulásig töltött eseménynaptárának menedzselése után nyitotta meg az ëviköt webshopot és vesz részt a NOS vingtage store működtetésében. Emellett művészeti közösségi terek megreformálásával igyekszik reflektorfényt irányítani a feltörekvő kortárs tehetségekre.
A beszélgetésből kiderült, hogy a brandek nem mindig akarásból és tudatosan jöttek létre, illetve a médiaszakról az egyéni vállalkozás igazgatásához sem egyenes az út: rengeteg töprengés, próbálkozás áll mögötte.
Forrás: ELTE BTK