Kihívások a Savaria Műszaki Intézet előtt

2017.06.19.
Kihívások a Savaria Műszaki Intézet előtt
Az integráció hozta változásokról beszélgetett kerekasztal mellett Andó Mátyás, az ELTE IK Savaria Műszaki Intézet megbízott igazgatója, Horváth Zoltán, az ELTE Informatikai Karának dékánja és Pócza Zsolt, a duális mérnökképzés partnercége, az Uniriv Kft. ügyvezető igazgatója 2017. június 15-én „Az ELTE helyben van” programsorozat keretében Szombathelyen. 

A Savaria Műszaki Intézet két éve gépészmérnököket, szeptembertől, az ELTE és a SEK integrációjának első tanévétől pedig informatikusokat is képez. Az új helyzet új lehetőségeket és kihívásokat teremtett Budapesten és Szombathelyen is. „Ma minden az ipari forradalomról szól, ez versenyképességi kérdés az oktatási intézmények számára is. Éppen ezért örömteli, hogy Szombathelyen egyhelyütt, egyszerre fejleszthetjük az informatikai és a gépészmérnöki képzést” – fogalmazott Horváth Zoltán, az ELTE Informatikai Kar dékánja a kerekasztal-beszélgetésen.

A nyugat-dunántúli régióban eddig nagyon kevés informatikust képeztek, annak ellenére, hogy a munkaerőpiaci igény óriási. Az ELTE-t jegyzik a világ legjobb 500 informatikusképző intézménye között, Informatikai Karát nem érinti a felsőoktatásban általában jellemző 5 százalékos hallgatói létszámcsökkenés, sőt emelkedik a képzésekben résztvevők száma: a tavalyi 800 főhöz képest

idén közel 900 fiatal jelölte meg első helyen a programtervező informatikus szakot. 

A szombathelyi campus informatikai képzési helyére 35–36 fő jelentkezett a városból és környékéről, ebből egy csoportot állítanak össze. A további tervekben  az is szerepel, hogy ez a képzés is duális legyen, még ha más oktatásszerkezetben is, mint ahogy az intézethez tartozó gépészmérnök-képzés esetében. Horváth Zoltán elmondta, hogy mielőtt a Szombathelyen indítandó MSc képzések szóba jönnének, bővíteni kell az oktatói gárdát, nemcsak a 2017 szeptemberében induló programtervező informatikus egyetemi alapszak, hanem a 2018 szeptemberétől induló felsőoktatási szakképzés miatt is. Napirenden van a tanárképzés is, mert informatikatanárból óriási a hiány a közoktatásban.

Andó Mátyás, az ELTE IK Savaria Műszaki Intézet megbízott igazgatója a műszaki feltételekkel kapcsolatban elmondta, hogy a képzések fejlesztéséhez szükséges laboratóriumi háttérrel részben rendelkezik az intézmény. A gyártásautomatizálási és elektrotechnikai labor minőségi és színvonalas háttere lesz a leendő képzési szakiránynak, az Informatikai Karon csak három évnél fiatalabb gépek vannak, és érkezik egy teljes labornyi számítógép is Budapestről. A gépészmérnök-képzéshez létrehozott gyártástechnológia-, pneumatika-, hidralulika-laborok és a Shen mikroszkópia mellett a meglévő CAD, CAM laboratórium és az automatizáláshoz kapcsolódó eszközök a programozó informatikus szakos hallgatókat is szolgálhatják majd.

Az ipar oldaláról Pócza Zsolt, a duális mérnökképzés egyik partnercégét képviselő Uniriv Kft. ügyvezető igazgatója üdvözölte, hogy bővül a képzési kínálat az ELTE Savaria Egyetemi Központban. „Cégünk száz fővel közepes vállalkozásnak számít. Azért vágtunk bele a duális képzésbe, mert a jövőt látjuk benne, és egy jövőjét építő cégnek az oktatásba kell befektetnie. Azt tudom ajánlani mindenkinek, hogy merjen csatlakozni, mert megéri a fáradságot!” Horváth Zoltán ehhez hozzátette: "Tudni kell azt is, hogy nálunk nem a hallgatók mennek ki a cégekhez, hanem a cégek jönnek be az egyetemre, stratégiai együttműködések keretében. Valódi feladatokat hoznak a valós életből, ezeket hallgatói csoportok kapják meg, akik ipari konzulenssel dolgoznak, így munka közben tanulják meg a problémamegoldást. Ezekben a csoportokban OTDK első helyezett dolgozatok is születtek már.”

Szóba kerültek az ELTE tehetséggondozási programjai is. Az IK-n egyedi tanulásmódszertani tréninget vezettek be, amely fél éven át tanítja a hallgatót, hogyan ossza be idejét, hogyan készüljön fel a vizsgákra, mit jelent egyetemen tanulni. A modellt a szombathelyi gépészeknél is alkalmazzák majd. A kiemelt figyelmet érdemlő hallgatók számára 15-20 fős csoportot hoznak létre pályázati támogatás segítségével, ők külön, egyéni tanrend szerint fognak tanulni. A Neumann Tehetséggondozó Program célja, hogy a tehetséges fiatalok itthon is megtalálják a számításukat.

Végül a vendégeknek bemutatták az ELTE IK T@T Kuckóját, amely élményalapú ismerkedést tesz lehetővé az informatikával.