Kis lépések, nagy változások

2020.03.30.
Kis lépések, nagy változások
Az ELTE Bárczi közreműködésével figyelemhiányos gyerekek nevelését és fejlesztését támogató kiadványok készültek a Helping Hand projekt keretében. A kétéves munka eredményeit tartalmazó, letölthető segédanyagok a szülőket és a pedagógusokat egyaránt segítik.

A figyelemhiányos hiperaktivitási rendellenesség (ADHD) az egyik leggyakrabban diagnosztizált betegség a gyermekek és a fiatalok körében. Magyarországon a becslések szerint az oktatási rendszerben 70. 000 ilyen gyermek vesz részt, ami azt jelenti, hogy átlagosan minden osztályban egy kiskorú érintett.

Azok gyerekek, akik nehezen kontrollálják a saját viselkedésüket, nehezen figyelnek és szabályozzák érzelmeiket, nehezen szereznek barátokat vagy alakítanak ki pozitív kapcsolatokat felnőttekkel, és nehezen birkóznak meg a hagyományos oktatási struktúrák és gyakorlatok követelményeivel, nagy kihívást jelentenek a szülők és a tanárok számára.

Az Erasmus+ támogatását élvező Helping Hand projekt a Raabe Klett Magyarország konzorciumvezetésével, az ELTE BGGYK-val, az Egyesült Királyságban működő Coventry Egyetemmel, valamint az ADHD Magyarország Alapítvánnyal, magyarországi, szlovákiai és romániai óvodákkal együttműködve azt a célt tűzte ki, hogy közvetlen célcsoportként az óvodapedagógusokat és szülőket olyan korszerű ismeretekkel és módszertannal vértezze fel, amelyek hatékonyan támogatják a viselkedésproblémás és/vagy figyelemhiányos gyermekek személyes és oktatási fejlődését. 

A projektben három támogató anyag kidolgozására vállalkoztak. Az elkészült kézikönyvek címe Kis lépések, nagy változások lett, mivel a viselkedési nehézségekkel küzdő gyerekek esetében sok apró, türelemmel megtett lépés vezet sikerekhez, változáshoz. A szülőknek és pedagógusoknak szóló kiadványokban, a szakirodalomból ismert viselkedésmódosítási technikákon és befogadó környezet megteremtésén túl a szakemberek nagy hangsúlyt fektettek a gyermek, a szülők és a pedagógus közötti jó kapcsolat és együttműködés megteremtésére, mert

valódi változás csak érzelmileg biztonságos, bizalommal teli légkörben születik meg.

A két kézikönyvön kívül összeállítottak egy gyakorlati feladatokat, módszereket, játékokat tartalmazó ötlettárat is, amely elsősorban a pedagógusok mindennapi óvodai munkájában nyújt segítséget. 

A szülőknek és a pedagógusoknak szóló kiadványok letölthetőek a projekt weboldaláról.