Kórus a nappaliban

2020.04.09.
Kórus a nappaliban
Hogyan zajlik az online oktatás olyan szakok esetében, ahol az eddigi gyakorlat a személyes kontaktusra épült? Bodnár Gábor, az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézet vezetője és oktatótársai tapasztalataikról számolnak be a távolléti oktatás 3. hetében.

Az előrehozott tavaszi szünetet követően az ELTE Művészetközvetítő és Zenei Intézetében is megkezdődött a távolléti oktatás. A tantárgyak speciális jellege miatt az Intézet úgy döntött, minden esetben az adott oktatóra bízza a teljesítés feltételeit, illetve az oktatás módját, a lényeg, hogy a kommunikáció folyamatos, a tananyag elvégezhető legyen. Ehhez komoly együttműködésre, sok-sok egyeztetésre van szükség, ami azonban éppen az Intézet sajátosságai miatt már eddig is megvolt. A legfőbb feladat így a személyes kontaktusra és a kölcsönös visszajelzésekre alapozó oktatási gyakorlat kreatív továbbfejlesztése lett. 

"Az énekhang optimális továbbítása érdekében tett erőfeszítéseink egyre jobb eredményekhez vezettek.

Emellett hallgatóink rendkívül segítőkészek és fegyelmezettek. Példaértékú a kották rendszeres küldözgetése-cserélgetése is az oktatás résztvevői között" – mondta el egy oktató.

Kívülállók számára talán azt a legnehezebb elképzelni, miként zajlik az online zongora- vagy énekóra, illetve egy kórusfoglalkozás. E kurzusok esetében többnyire zongora használatára van szükség – ez szinte mindenkinek rendelkezésére áll, legalább digitális változatban. A gyakorlati munkát jelentős mértékben segítik az oktatók hangfelvételei, amelyek a számonkérés, értékelés alapjait is képezik. A videóban néha késhet a hang a képhez képest, ami egyes oktatókat (főként a magánének-oktatásban) zavarhat, ők előnyben részesítik a telefonos kommunikációt.

"Tanítványaimmal első körben a Google Drive rendszert használom: felzongorázom nekik lassan, majd gyorsan az anyagot – magyarázta egy másik oktató. – Ezután azt kérem tőlük, hetente egyszer töltsék fel ők is, amit éppen gyakorolnak. Az óra szokásos időpontjában sorra felhívom valamennyiüket a vonalas telefonomról, és elmondom, mit hogyan csináljanak a továbbiakban."

Az Intézetben gyakran használják a „hangfájlok oda-vissza küldése” módszerét. Ez egyrészt az oktatónak nyújt betekintést a gyakorlásmenetbe, másrészt azoknak segít az órákhoz való csatlakozásban, akiknél otthon gyenge az internet minősége. 

Zenei tárgyak esetében az elméletoktatás során is adódhatnak kreatív megoldást igénylő nehézségek. A zeneelmélet-szolfézs oktatáshoz például az egyik doktorandusz kolléga Google Drive-felületet hozott létre, a feltöltött tartalmak innen érhetők el és ide várják vissza a feladatok megoldását is. (A hangzó anyagból egy dallam választható, amelynek lejegyzett kottáját és szövegét kell visszaküldeni.)

Az oktató külön mappában küldi el az aktuális hangköz- és hangzatdiktandókat, ahova aztán a hallgatók is feltöltik az általuk készített hangfájlokat, videókat. Zongorahangot kiadó applikációval már otthon ellenőrizhetők a feladatok, továbbá egyes népdalok karaokeszerűen is énekelhetők, virtuális "vonós banda” által szolgáltatott alapra – a „produkciók” létrejöttét a VLC Media Player és bluetooth hangszóró segíti. A Looper nevű mobilapplikációval különböző ritmusokat lehet egymásra játszani, a dallamok lejegyzéséhez zenelassító applikáció használható (ilyen többek között a Music Speeder). 

"A karvezetés-foglalkozásokhoz a hallgató videót készíthet, ezt átküldi az oktatónak, akivel aztán a vezénylést videóhíváson keresztül megbeszélik – de itt már a zenei memóriára és a képzelőerőre is szükség van – ezekkel a hallgatók rendelkeznek is" – mondta egy másik oktató.

Az elméletoktatók a Google Classroom felületét is használják: a feltöltött anyagok között található önállóan elsajátítandó feladat (kottával, zenehallgatási résszel), hallásgyakorlat, de még ellenpont-komponálási „forgatókönyv” is. Lehetőség van szemelvények ének-zongorás megszólaltatására: ezek videó- vagy hangfájlban küldhetők el. A nehezebb műveket az oktatók előzetesen bemutatják afelületen. Közkedveltté vált a tanultakat szórakoztató formában számon kérő kvíz. 

Az érdeklődők bővebb anyagot találhatnak a Művészetközvetítő és Zenei Intézet Google Drive mappájában, a hallgatói véleményeket a BTK Facebook oldalán osztják meg.