Kreativitás és játék konferencia

2025.07.10.
Kreativitás és játék konferencia
Az Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar 2025. november 6-i konferenciájára előadókat várnak.

A játék tükrözés, valóságimitálás, szembenézés, vetélkedés és együttműködés, gondolkodás, tanulás, kizökkenés, flow, belefeledkezés. Kezdődhet egy arcunk előtt lebegő kendő táncának a megfigyelésével csecsemőkorban, majd folytatódik a bennünket körülvevő világ jelenségeinek megfigyelésével és modellezésével, imitálásával, s tovább, a társakkal való együttműködés örömének felfedezésével. A tapasztalásainkat beépítjük kognitív és kreatív stratégiáinkba. Önmagunk kifejezésének aktusától a dolgok megteremtéséig, a jelenségek közötti új, ismeretlen kapcsolatok átlátásán át a megújító, majd a teremtő alkotásokig mindenütt az ember kreativitása ragyog fel.

A kreatív pedagógiák szerepet játszhatnak abban, hogy támogassák a tanulók tudásteremtéshez történő önállóbb és kritikusabb megközelítését. Az oktatási rendszerek versenyjellegét érdemes játékkal visszafogni: több játék, kevesebb teljesítményorientált verseny. A játék az egymástól való tanulás lehetőségét teremti meg olyan szituációkban, amelyek minden résztvevőnek kedvére valók. Nemcsak az orvostudományban életmentő a kijelölt szerepek mentén összehangolt közös munka, de a család és más közösségek fennmaradásban is kulcsszerepe van az együttműködés dinamikájának, amely a közös játékon át sajátítható el.

A játék és a kreativitás az oktatási folyamatok origója és egyben végcélja is. A játék gyakorlottá tesz a kreativitásban, ahogyan a kreativitás is a játékban, a tanulás fontos célja pedig a tudás kreatív felhasználása. Hogyan történhet ez? Az oktatásban hogyan helyezhető el a játék és a kreativitás? Ugyanakkor mindez milyen hatással van az emberre és környezetére? A konferencia többek között ezeket a kérdéseket járja körbe.

A szervezők 2025. július 20-ig várják a kutatók, szakemberek és pedagógusok jelentkezését előadónak a következő témakörökben:

  • Játékpedagógia
  • Népi játékok
  • Lego-kalandok
  • A játék az óvodában és az iskolában
  • Logikai játékok
  • Drámajáték
  • A kreatív ember – a játszó ember
  • Digitális történetmesélés
  • Virtuális és kiterjesztett valóság a tanulásban
  • Gamifikáció, digitális és online játékok
  • Mesterséges intelligencia
  • Kreatív problémamegoldás

A konferencia előadásainak összefoglalóit rezümékötetben, a beküldött teljes tanulmányokat e-book (PDF) kiadványban jelentetik meg.

További részletek a pályázati felhívásban olvashatók.