Kulcsfontosságúak a képek a mesekönyvekben

A kutatók rövid, narratív mesék és szemmozgáskövetés segítségével 41 óvodás bevonásával
azt vizsgálták, hogy az illusztráció jelenléte, illetve minősége hogyan hat a gyerekek emlékezetére:
vagyis milyen mértékben tudják felidézni a gyerekek rövid idő elteltével a meséket. Az eredmények azt mutatják, hogy azok az illusztrációk, amelyek a mese szövegében foglaltakat ábrázolják, nagyban segítették a szövegértést, így sokkal több információt idéztek fel a kicsik ezekből a mesékből az illusztráció nélküli mesékhez képest.
A kísérlet rámutatott arra is, hogy a mese szövegéhez nem kapcsolódó, csak dekoratív szerepet betöltő illusztrációk kevésbé járulnak hozzá a megértéshez. A szemmozgáskövetési adatok alapján a kutatók azt is bebizonyították, hogy a gyerekek az illusztrációnak azokra az elemeire fókuszálnak, amelyekről éppen szó van, tehát a vizuális és verbális információkat a gyerekek pillanatról pillanatra integrálják.
A vizsgálat eredményei azt támasztják alá, hogy az óvodásoknak meseolvasás közben szükségük van illusztrációkra, ám
jótékony hatás úgy érhető el, ha a képek szorosan kötődnek a szöveghez.
Az eredmények alapján fontosnak tűnik, hogy a gyerekek az óvodai csoportos mesehallgatás során is lássák a képeket. Jobb szövegértési készségekkel rendelkező, nagyobb gyerekek esetében feltételezhetően már csökken az illusztrációk szerepe a szövegértésben.