Kvíznapló megjelenítése a Canvasban I.

Abonyi-Tóth Andor | 2022.03.11.
Kvíznapló megjelenítése a Canvasban I.
Cikkünkben a Canvas rendszer kvíznapló szolgáltatását mutatjuk be, amellyel megismerhetjük a hallgatók kvíz kitöltése közbeni viselkedését.

A Canvas rendszerben a hallgatók által kitöltött kvízek esetén egy naplóhoz is hozzá tudunk férni, ha engedélyezzük ezt a funkciót. Ez a funkció segíthet abban, hogy azonosítsunk néhány problémát, amellyel a hallgatók a kvíz kitöltése során találkoztak.

Ehhez a Beállítások (Settings) menü kiválasztása után, a Funkciók beállítása (Feature options) fülön kapcsoljuk be a Kvíznapló-auditálás (Quiz log auditing) funkciót kell kiválasztanunk.

1. ábra: Funkció bekapcsolása

A funkciót akár akkor is bekapcsolhatjuk, ha már a hallgatók kitöltötték a kvízt, ez ugyanis csak a napló elérhetőségét állítja be, maga a naplózás enélkül is végbemegy.

A napló megtekintése és értelmezése

A napló megtekintéséhez végezzük el az alábbi műveleteket!

  • Kattintsunk a Kvízek (Quizzes) menüpontra!
  • A listából válasszuk ki a kívánt kvízt!
  • A Szerkesztés gomb mellett találunk egy további lehetőségek ikont, amelyen három pont látható. Kattintsunk az ikonra, és válasszuk ki a „A hallgató kvízeredményeinek megjelenítése” (Show student quiz results) menüpontot!

2. ábra: Hallgatói eredmények megjelenítése

  • A megjelenő oldalon két oszlopban láthatjuk a hallgatókat aszerint, hogy kitöltötték-e már a kvízt, vagy sem.

3. ábra: Hallgatói lista

  • A kvízt kitöltő hallgatók neve hivatkozásként is működik. Kattintsunk rá egy hallgató nevére! Ekkor megjelennek a hallgató által elért eredmények, láthatjuk mely kérdésekre adott helyes, vagy hibás választ.
    Ugyanezen az oldalon (ha előtte bekapcsoltuk a kvíznapló-auditálás funkciót) a „Napló megtekintése” (View log) hivatkozás is megjelenik. Kattintsunk erre a hivatkozásra!

4. ábra: Napló megtekintése hivatkozás

  • A megjelenő oldalon láthatjuk a hallgató kvíz közben elvégzett tevékenységeit kronológiai sorrendben. Vagyis például láthatjuk azt, hogy az egyes kérdéseket milyen sorrendben válaszolták meg a hallgatók.

5. ábra: Példa egy tevékenységnaplóra (folyamatos kitöltés)

Itt láthatjuk, hogy mikor indította el a hallgató a kvízt, illetve a próbálkozások számát is. Amennyiben több próbálkozás is engedélyezett a kvíznél, akkor ezeknek a száma egymás mellett jelenik meg a sötét négyzetben. Ezekre kattintva az adott próbálkozásra vonatkozó naplóbejegyzéseket fogjuk látni.

Megjegyzés: A magyar nyelvű felületen megjelenő „Válaszoljon a következő kérdésre” üzenet hibás fordítás eredménye, valójában arra utal, hogy a hallgató válaszolt az adott kérdésre.

A fenti példa arra mutat példát, hogy (elvileg) a hallgató nem szakította meg a kvíz kitöltést, végig ugyanabban a böngészőablakban dolgozott, nem váltott át másik ablakra sem.

Nézzünk egy másik példát is!

6. ábra: Példa egy tevékenységnaplóra (megszakításokkal)

Ebben az angol nyelvű kurzusról származó példában azt láthatjuk, hogy a hallgató kétszer próbálkozott a kvíz kitöltésével. Az első kitöltés során minden kérdés megválaszolása előtt elhagyta a böngészőablakot, vagy hosszabb ideig inaktív volt, majd visszatért a válaszadáshoz. Ez például utalhat arra is, hogy a hallgató egy másik ablakban is végzett tevékenységeket a kitöltés közben.

A naplóban az alábbi üzenetek jelenhetnek meg:

  • Viewed (and possibly read) a question / Megtekintette (és vélhetően elolvasta) a kérdést
    • A hallgató megtekintette a kérdést, de nem válaszolt rá
  • Answered a question / Válaszolt a kérdésre
    • A hallgató válaszolt a kérdésre
  • Stopped viewing the Canvas quiz-taking page / Megszakította a Canvas kvízkitöltés oldal megtekintését
    • A hallgató elnavigált az oldalról (megnyitott egy másik fület, vagy másik ablakot) legalább 15 másodpercig, vagy legalább 30 másodpercig inaktív volt.
  • Resumed / Visszatért
    • A hallgató visszatért a kvíz kitöltéséhez

A kvíznapló használatával kicsit jobban megismerhetjük a hallgatók kvíz kitöltése közbeni viselkedését, de technikai okokból nem kapunk teljes képet. A napló csalás (nem megengedett eszközök igénybevételének) azonosítására ezért eléggé korlátozottan használható, hiszen a hallgató a kitöltés közben akár másik számítógépet, vagy okostelefont is használhatnak, így a napló alapján mindent rendben találnánk. Sőt bizonyos adatok félrevezetőek is lehetnek, hiszen láthatjuk, hogy a „Megszakította a kitöltést” üzenet akkor is megjelenik a naplóban, ha a hallgató 30 másodpercnél tovább nem mozgatta az egeret. Ennek oka pedig az is lehet, hogy egyszerűen elgondolkozott a kérdésen, vagy akár papíron megoldotta a feladatot, és beírta az eredményt.

Ahogy láthatjuk az adatokat csak hallgatónként kattintva érhetjük el, a rendszer nem biztosít lehetőséget a napló exportálására. Van erre azonban egy másik megoldás azok számára, akik kicsit értenek a Python programozáshoz. Ezt a lehetőséget cikkünk folytatásában mutatjuk be.