Laborfejlesztésesek az ELTE szombathelyi intézményeiben

A szombathelyi ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 87,4 millió forintot nyert a XIA-DIAKLABOR-23 kódszámú, Selye János diáklaborhálózat kiépítése című felhívásra benyújtott pályázatával. A 100%-os támogatottságú projekt keretében az iskolában sikeresen működő biológia- és kémialabor eszközállománya bővül és újul meg. A nyertes konzorcium tagjai a konzorciumvezető ELTE Bolyai mellett a győri Mobilis Közhasznú Nonprofit Kft., a keszthelyi Vajda János Gimnázium és a Vas Megyei Szakképzési Centrum Sárvári Tinódi Gimnázium. A projekt teljes költségvetése 174,9 millió forint.
A projekt célja a tehetséggondozó műhelyek fejlesztése a módszertan, az alkalmazott módszerek, eszközök, tananyagok és készségek területén, valamint a természettudományok megértéséhez szükséges integrált szemlélet kialakítása, a természettudományos és műszaki pályák iránti elköteleződés elősegítése a tehetséggondozó műhelyek együttműködése, tudásmegosztása révén.
Fontos cél, hogy a tanulók képesek legyenek a természettudományos vizsgálatok menetét, műveleteit a gyakorlatban alkalmazni, illetve képesek legyenek mérésekre, kísérletek tervezésére, kivitelezésére. Legyenek képesek a kutatáson alapuló tanulás fejlesztését ösztönző PRIMAS projekt céljainak megvalósítására és a PISA 6. (legmagasabb) szint elérésére. A projekt során tehetséggondozó foglakozásokat, ismeretterjesztő témanapokat, természettudományos projektnapokat és pályaorientációs napokat is szerveznek. Az ELTE Bolyai további célja, hogy elősegítse a diákok természettudományos, kutatói, egészségügyi pályák iránti attitűdjének kialakulását, illetve hogy a megfelelő módszertanokat elterjessze a tanárképzésben és a tanártovábbképzésben.
A Bolyai a projektben az ELTE mint anyaintézmény mellett a Pécsi Tudományegyetemmel és a szombathelyi Markusovszky Kórházzal működik együtt. Ennek keretében a diákok makroszkópos boncolásokkal, szövettani metszetekkel és festéssel foglalkozhatnak. Az immuncitokémiai módszerek alkalmazásával részt vehetnek a PTE Neurobiológiai Tanszék és a vele kapcsolatban álló Soft Flow Kft. munkájában, ahol a végzett biotechnológiai kutatás és fejlesztés az iparág szakértőinek multidiszciplináris munkáján alapul. Az egyetemmel és a kft-vel való együttműködés célja, hogy szövettani szinten tudják vizsgálni a környezeti terhelés okozta élettani változásokat élőlényekben.
A diákok a Markusovszky Kórháztól engedélyezett kórszövettani metszeteket kapnak, ezeket aztán az Öveges laborban festik és vizsgálják. Adatbázisok segítségével sajátíthatják el a legújabb molekuláris biológiai módszereket (PCR, gélelektroforézis, spektrofotometria), így bekapcsolódhatnak az egyetemeken folyó kutatásokba és indulhatnak a középiskolai TDK-n, illetve innovációs versenyen. Emellett a Bolyai megújuló laborja lesz a nemzetközi biológiai olimpiára (IBO) való felkészülés egyik fontos állomása, mivel a boncolási gyakorlatok az IBO sillabuszában lefektetett alapelvek szerint zajlanak.
Az új eszközparkot és annak használatát a Bolyai a Tehetségnapon, a Kutatók éjszakáján és az iskola nyílt napján a szélesebb közönségnek is bemutatja, emellett megállapodást köt állandó biológiai és kémiai laborgyakorlatokon való részvételre legalább négy középiskolával (Szombathely, Kőszeg, Keszthely, Sopron) és három általános iskolával. A gyakorlatokat emellett a régió minden iskolája számára meghirdeti, illetve mobillabort is működtet.
A projekt szakmai vezetője Baranyai József molekuláris-és biotechnológiai ágazatú biológus, Rátz Tanár Úr-életműdíjas tanár és Szabó Bence Farkas biológiai-kémia szakos tanár, aki külföldi kutató tapasztalattal is rendelkezik. A projekt menedzsere Pintér Zsolt, az ELTE SEK koordinációs igazgatója.
Robotika és sporttudomány
A természettudományok mellett az ELTE fontosnak tartja digitális kompetenciák fejlesztését is. Ennek érdekében az RRF-2.1.2-21-2022-00023 „Gyakorlatorientált felsőfokú képzés infrastrukturális és képességfejlesztés az ELTE-n” című projekt keretében az ELTE Savaria Egyetemi Központban és az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban 35 millió forintos beruházással a tanítóképzés robotika specializációjához és tanító-továbbképzéshez tartozó robotika termet alakít ki. A projekt keretében 250 db különböző funkciójú padlórobot, oktatódrón, az alsós gyerekek által programozható egyéb eszköz és kiegészítő kerül az intézményekbe. A robotikalaborokba interaktív táblák és az eszközök irányítását, programozását lehetővé tevő számítógépek és mobiltelefonok is érkeznek.
Padlórobotok az ELTE-n
Ugyanezen pályázat keretében fejlesztik az ELTE SEK sportélettani laboratóriumát is, ahova 60 millió forint értékben kerülnek új eszközök, köztük egy csúcskategóriás ergospirometriás rendszer, amely COVID-19 szoftverkiegészítést is tartalmaz, valamint mobil EKG és több InBody testösszetétel-analizáló készülék. A fejlesztés az intézményben évek óta komoly sikereket felmutató sporttudományi és sportélettani kutatásokat szolgálja.
A robotikalabor fejlesztése a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ keretében Horváthné Molnár Katalin szakmai irányításával, a sportlabor-fejlesztés pedig Laki Ádám, a Pedagógiai és Pszichológiai Kar Sporttudományi Intézet adjunktusának vezetésével valósul meg. A projektelemek megvalósítását Pintér Zsolt koordinációs igazgató menedzseli.
Az ELTE Savaria Egyetemi Központban a most induló fejlesztések mellett az előzetes ütemezés szerint zajlik az 500 millió forint költségvetésű EFOP-4.2.3-22-2022-00018 Komplex fejlesztés az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban Szombathelyen című projekt is.