Legkisebbek színháza a TÓK-on

2020.11.19.
Legkisebbek színháza a TÓK-on
A gyerek- és ifjúsági színházak világszervezete által Small Size, Big Citizen szlogennel indított mozgalom nyomán hazánkban is egyre több előadás készül a 0–3 éves korosztálynak. A győri Vaskakas Bábszínház előadása alkalmat adott arra, hogy e darabok létjogosultságát az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán is megvitassák.  

Fontos kérdés a literációs képességek megőrzése a netgenerációk körében, melynek hatékony eszközei lehetnek a színházi élményekben alapuló lehetőségek. Az élménygyűjtést pedig nem lehet eléggé korán kezdeni.

A gyerek- és ifjúsági színházak világszervezete, az ASSITEJ (International Association of Theatre for Children and Young People) norvég kezdeményezésre Small Size, Big Citizen szlogennel indította el azt a mozgalmat, mely a Glitterbird – művészet a legkisebbeknek elnevezésű európai uniós projekt keretében teljesedett ki. Ennek nyomán jöttek létre Magyarországon is a legkisebbeknek szóló színházi előadások, amelyeket 2005-ben mutattak be. Ezek közül érdemes megemlíteni Bozsik Yvette társulatának Négy évszak című mozgásszínházát, Rácz Attila és csoportja Erdőn, mezőn, udvaron című népi gyermekjátékokból építkező műsorát és a Kolibri alkotóműhelye által létrehozott Toda című előadást.

Roberto Frabetti, a bolognai La Baracca színház melyben már a 80-as években is rendeztek babaszínházi előadásokat vezetője korábban úgy nyilatkozott: A sűrű figyelem csendje az a csoda, amivel csak csecsemőszínházi előadáson találkozhat a művész”. Ezt a sűrű csodát megtapasztalhatták a Tanító- és Óvóképző Kar kisgyermekgondozó szakos hallgatói is a győri Vaskakas Bábszínház  Aprók Színháza előadásán, melyet 2020. november 12-én rendeztek a karon. A Nemzeti Kulturális Alap támogatásával létrejött színházi játékot Kocsis Rozi, a Vaskakas Bábszínház igazgató-rendezője előadása vezette be, majd Tütü-tutu autó című előadás megtekintése után a résztvevőkkel beszélgetett a látottakról.

Az Aprók Színháza előadásainak is köszönhető, hogy egyre kevésbé találkozhatunk azzal az Obraszcov nyomán elterjedt tévhittel, hogy hat éves kor alatt káros volna a színház. Egyre többeket győz meg a Novák János és a Kolibri Színház kezdeményezesére Magyarországon is terjedő, skandináv eredetű úgynevezett csecsemőszínház arról, hogy van létjogosultsága a legkisebbek (0–3 évesek) színházának. Természetesen ezek előadások sokban különböznek attól, amit hagyományos színházi előadáson értünk; még annak bábszínházi változatától is, amit korábban a legfiatalabbak (4–5 évesek) számára elgondolt a szakma. 

Forrás: ELTE TÓK