Lencsevégen a természettudományok
A tudomány sikere nagyban függ a tudománykommunikáció hatékonyságától. Ezt felismerve döntött úgy az ELTE TTK Tudományos Diákköri Tanácsa, hogy a TTK hallgatói körében videóversenyt hirdet. A szervezők célja volt, hogy a videóverseny által a hallgatók gyakorlatot szerezhessenek a tudományos tartalmú, ismeretterjesztő videók összeállításában. A pályázati kiírás szerint a jelentkezőknek kutatási területüket kellett bemutatniuk maximum 3 perces, saját készítésű kisfilmben. A szervezők és a díjakat biztosító ELTE TTK Tudományos Diákköri Tanács a versennyel ösztönözni szeretné a hallgatókat az első tudományos dolgozataik írására (TDK) és a későbbi tudományos pályára, valamint a kutatómunkára.
A Tudományos Diákköri Videó Versenyre 26 pályamunka készült, amelyek összesen már több mint 10 ezer megtekintéssel bírnak a YouTube videómegosztón. A változatos témájú videók közérthetően mutatják be többek között az agy működését, a múltbeli éghajlatváltozást vagy az optimális vírustesztelést.
Az elkészült videókat tudománykommunikációban és tehetséggondozásban jártas zsűri értékelte, melynek tagja volt:
- Müller Viktor (ELTE TTK oktatási dékánhelyettes, elméleti biológus),
- Gózon Ákos (Élet és Tudomány és Természet Világa főszerkesztő),
- Draskoczy Eszter (Ökológiai Kutatóközpont kommunikációs vezető),
- Laza Bálint (SZTAKI kommunikációs vezető),
- Gimes Júlia (Kossuth Rádió szerkesztő-műsorvezető),
- Gilicze Bálint (MTA tudományos újságíró, MTA Podcast),
- Gáspár Merse Előd (Qubit rovatvezető, tudományos újságíró, fizikus),
- Zsiros Róbert László (Szertár, tudománykommunikációs szakértő),
- Andics Attila (Popular Science Video Workshop, kognitív idegtudós),
- Pintér Gergő (Matemorfózis, matematikus) és
- Horváth Ákos (ELTE TTK tudományos diákköri vezető, fizikus).
A járványra való tekintettel a verseny teljes egésze és az eredményhirdetés is online zajlott. Három kategóriában osztott helyezéseket a szakmai zsűri: külön mezőnyben indult a kész kutatómunka, a kutatási terv, illetve a kutatásra érdemes tudományterület ismertetése. A kategóriagyőztesek 50 ezer forint értékű díjat kaptak.
A Saját eredmény, videóabsztrakt kategóriát Hegyesi Eszter geológus hallgató nyerte. Ásványtani kutatásában gipszkristályok világító zárványait vizsgálja, azok eredetének rekonstruálására törekedve. Előadásának mind szövegezését, szerkesztését, mind technikai megvalósítását dicsérte a zsűri.
Ullaga György biológus hallgató nyerte a Téma ismertetése, liftbeszéd kategóriát. Témája egy ismert genetikai hátterű, ritka emberi betegség vizsgálata zebrahalakban. A zsűrit megnyerte az előadás szerkezete és a hallgató humorérzéke.
A kutatási terv kategória legjobbjának Heszler Bernát geológus hallgató pályamunkáját válaszotta a zsűri, melynek központjában két földtörténeti (egy hőmérsékletet és egy oxigénszintet érintő) klímaváltozás nyomon követése áll. Az értékelésben kiemelték a jól összefoglalt célokat, a videóban elhelyezett rajzokat és a lelkes előadásmódot.
Forrás: ELTE TTK