Lisszabonban lezárult az EDITE H2020 projekt

2019.03.06.
Lisszabonban lezárult az EDITE H2020 projekt
Az ELTE PPK kutatócsoportja is bemutatta pilot kutatása első eredményeit a tanárok szakmai fejlődését kutató nemzetközi EDiTE projekt zárókonferenciáján.

Öt európai intézmény – köztük az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara – több éves együttműködésének köszönhetően 2016 márciusában kutatási projekt és közös doktori program indult az Európai Unió Horizon 2020 keretprogramja keretében. Az Európai Pedagógusképzési Doktori Program (EDITE) az első olyan uniós, doktori szintre fókuszáló projekt, amelynek középpontjában a pedagógusok tanulása áll. A projektben az ELTE mellett az Innsbrucki Egyetem, a Lisszaboni Egyetem, a Masaryk Egyetem és az Alsó-Sziléziai Egyetem vett részt.

A tanári tanulás kutatása (The Learning Teacher- LTP) az EDiTE projekt doktori programjára épül, amelynek kivitelezésében az ELTE PPK intézetei együttesen vesznek részt az EDiTE programba felvett fiatal külföldi kutatók, illetve doktori hallgatók (Early Stage Researchers – ESRs) bevonásával. A program a tanári tanulás kérdésére összpontosít, kiemelt tekintettel a gyakorlat közbeni és munkahelyi tanulásra, központi kérdése pedig, hogy a (tanuló) tanárok hogyan ismerik meg tanulóik hatékony tanulási folyamatait mindennapi szakmai tevékenységük, osztálytermi munkájuk során. A program három eltérő szempontból vizsgálja a tanári tanulást. Az első projekt a tanárképzési programoknak a tanári kompetenciák fejlesztésében játszott szerepét vizsgálja, a második fókuszában az innovatív tanulási környezet áll, a harmadik pedig a tanárok szakmai tanulását veti össze az egyéb szakmákban zajló szakmai tanulással.

A négyéves közös munkát február végén konferenciával zárták a résztvevők. Az ötnapos rendezvény első három napján Maria Assuncão Flores, a University of Minho docense, Anja Swennen a Vrije Universiteit Amsterdam tanárképzéssel foglalkozó kutatója és Antónió Nóvoa professzor, a University of Lisbon tiszteletbeli rektora vitaindító előadásait követően a tanári szakmai és a tanárképzés aktuális kérdéseit vitatták meg a résztvevők, majd az EDiTE fiatal kutatói mutathatták be kutatási eredményeiket párhuzamos szekciók keretében.

A konferencia második napjának délutánján az öt iskolát tömörítő Alvalade iskolacsoport egyik iskolájába látogattak el a résztvevők, ahol innovatív tanítási és tanári társ-értékelési gyakorlatokkal ismerkedhettek meg, ezt követően az ELTE kutatócsoportja bemutatta az EDiTE projekt iskola-egyetem partnerség munkacsomagjának keretében készült pilot kutatása első eredményeit, majd a résztvevők interaktív műhely keretében járták körül az EDiTE-n belül megvalósuló iskola-egyetem együttműködés eddigi tapasztalatait, kihívásait, eredményeit.

Az utolsó két napon az EDiTE konzorcium megbeszélései zajlottak a konzorcium előtt álló feladatokról, az EDiTE fiatal kutatói, illetve a közös doktori kutatási és képzési program jövőjéről.

A konferenciáról részletesebben itt tájékozódhat.

Forrás: ELTE PPK