Magyar egyetemeken képzik a jövő önjáró gépjárműveinek fejlesztőit

2016.01.21.
Magyar egyetemeken képzik a jövő önjáró gépjárműveinek fejlesztőit
2016. január 21-én együttműködési megállapodást írtak alá az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) vezetői a SYMA Csarnokban.

Napjaink járműipari fejlesztései az intelligens és autonóm közlekedési technológia létrehozásának irányába haladnak. A trendhez illeszkedő, a terület kutatás-fejlesztésében érdekelt vállalatokkal együttműködésben kialakított képzési struktúra megteremtésének érdekében a BME, az ELTE, az MTA SZTAKI, a Bosch és a Knorr Bremse közreműködésével jött létre az újszerű RECAR (REsearch Center for Autonomous Road vehicles) program.

A program célja az ipari, egyetemi és kutatóintézeti tudástőke és gyakorlati tapasztalat szinergiáinak felhasználásával a tématerület magasan kvalifikált szakembereinek képzése. A járműipar a magyar gazdaság húzóágazata: Magyarország szerepe a gépjárműgyártás mellett egyre jelentősebb az autóipari kutatás-fejlesztés területén is, több nemzetközi konszern hozott létre jelentős fejlesztő intézetet hazánkban. A további fejlődésnek kulcsfontosságú feltétele e komplex, interdiszciplináris szakterület kihívásaira felkészített magasan kvalifikált szakemberek képzése. Az együttműködés keretében az egyetemeken két új, angol nyelven oktatott mesterszak indítását tervezik, amelyekbe különböző – elsősorban mérnöki és informatikus – alapszakok hallgatói jelentkezhetnek. A 2017 februárjában induló képzésekben résztvevők a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán „Autonomous Vehicle Control Engineer” néven, az ELTE Informatikai Karán „Computer Science for Autonomous Driving” elnevezéssel szerezhetnek mérnöki, illetve informatikus diplomát.

A tervezett RECAR Központban a csúcstechnológiai kutatás-fejlesztés és oktatás céljait szolgáló laboratóriumok jönnek létre. A nemzetközi szinten is egyedülálló, ipari együttműködésben létrehozott képzések jelentősen hozzájárulnak a hazai magas hozzáadott értékű munkahelyek számának növekedéséhez e stratégiailag fontos területen. Az intelligens közlekedési eszközök fejlesztése nem új keletű kezdeményezés. A járművezetőt támogató rendszerek (driver assistant system – DAS) számos, ma már szinte mindennaposnak számító (navigációt és parkolást segítő, biztonságot fokozó) eszközeinek fejlesztése jelzi a folyamat különböző állomásait, melyek elvezetnek az önjáró autó létrehozásához. Több autógyártó cég is előállt már autonóm autóval, azonban a tökéletesen és minden körülmények között biztonságosan önállóan közlekedő gépkocsi prototípusa még várat magára. A RECAR program jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország ennek a folyamatnak az egyik központja legyen.

A dokumentumot Mezey Barna, az ELTE rektora; Scheuer Gyula, az ELTE kancellárja; Józsa János, a BME rektora; Barta-Eke Gyula, a BME kancellárja és Monostori László, az MTA SZTAKI igazgatója látta el kézjegyével. Az aláírási ceremónián részt vett többek között Horváth Zoltán, az ELTE Informatikai Kar dékánja; Varga István, a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar dékánja és Gáspár Péter, az MTA SZTAKI tudományos tanácsadója, az új program koordinátora is.