Megmozdult az ELTE a DOKK innovációs kutatási-fejlesztési pályázatára…

A lehetőség láthatóan megmozgatta az ELTE közösségét mind oktatói, mind hallgatói, és a működést támogató kollégák részéről is érkeztek be pályázatok, ötlet. Az oktató kollegák részéről összesen 44 db, a hallgatói-doktoranduszi oldalról 41 pályázat érkezett be, illetve nyújtott be pályázatot könyvtárvezető, adminisztratív és támogató területen dolgozó munkatárs és e-learning szakértő is. Érkezett pályázat angol nyelven is, vagyis az innovációs lehetőséget az intézményben dolgozó és tanuló külföldi kollégák és hallgatók is fontos kezdeményezésnek találták.
A kari megoszlás tekintve a TTK (24 db), BTK (20 db), IK (13 db) és PPK (12 db) adta be a legtöbb pályázatot, de majdnem minden karról érkeztek ötletek, javaslatok.
1. ábra: Az ELTE DOKK 2023-as innovációs kutatási-fejlesztési felhívására érkezett pályamunkák kari megoszlása
Az értékelés első szakasza után megállapítható volt, hogy a pályázatok kisebb hányada (kb. negyede) tartalmaz átfogó, hosszabb időtartamra vonatkozó, mérést-értékelést is magában foglaló kutatási és/vagy fejlesztési tervet. Nagyobb számú ötletterv tartalmaz kisebb időtávú, például kurzusfejlesztési, tartalomfejlesztési projektet. A jelenlegi trendeknek megfelelően a pályázatok között kissé túlreprezentált a mesterséges intelligencia kutatásban, oktatásban (szűkebben a felsőoktatásban) való alkalmazhatóságának a kérdésköre.
A beadott munkákban több hallgatói és oktatói kompetencia fejlesztése is a fókuszban van. Ezeknek a megvalósítási tervei nagyon szerteágazóak, a teljesség igénye nélkül az alábbi főbb témakörök köré csoportosíthatók:
- feladatbankok kialakítása;
- kurzusfejlesztési tippek és ötletek;
- digitális vagy hagyományos kiadványok készítése;
- e-learning és videós tananyagok készítése és fejlesztése;
- a hallgatók életútját segítő alkalmazások fejlesztése;
- az oktatói tervező munkát segítő módszertanok és alkalmazások;
- tudásmenedzsmentet segítő módszertanok, alkalmazások
Kiemelten fontos, hogy néhány pályázatban megjelenik a transzverzális kompetenciák fejlesztésének a szükségessége mint elérendő cél vagy beavatkozási pont a hallgatók esetében, valamint az oktatók és a támogató munkatársak felkészítése ezeknek a folyamatoknak a tervezésére, menedzselésére, a szemléletváltásra.
A pályázati munkák feldolgozása, értékelése megkezdődött. A DOKK tervei szerint minden pályázónak egyéni visszajelzést és értesítést küldenek majd a pályázatáról. A nagyszámú beérkezett anyag miatt ez a folyamat a tervezettnél hosszabb időt fog igénybe venni, így a DOKK munkatársai a pályázók türelmét kéri e tekintetben és köszönetét fejezi ki mindazoknak, akik ötleteikkel támogatták az ELTE innovációs és kutatási-fejlesztési törekvéseit.