Megmozdult az ELTE a DOKK innovációs kutatási-fejlesztési pályázatára…

Petró Tímea, Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ | 2023.07.03.
Megmozdult az ELTE a DOKK innovációs kutatási-fejlesztési pályázatára…
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központja (DOKK) 2023 májusában kétfordulós innovációs kutatási-fejlesztési pályázatot hirdetett, melyben a digitális oktatás hatékonyabbá tételét célzó ötleteket, technikai megoldásokat, digitális eszközöket és kutatási-fejlesztési projekt javaslatokat vártak az egyetem polgáraitól. A DOKK innovációs kutatási-fejlesztési pályázatának első fordulója július 20-án lezárult. A felhívásra összesen 103 pályázat érkezett, amelyből a formai ellenőrzés után 98 pályázat bizonyult értékelhetőnek.

A lehetőség láthatóan megmozgatta az ELTE közösségét mind oktatói, mind hallgatói, és a működést támogató kollégák részéről is érkeztek be pályázatok, ötlet. Az oktató kollegák részéről összesen 44 db, a hallgatói-doktoranduszi oldalról 41 pályázat érkezett be, illetve nyújtott be pályázatot könyvtárvezető, adminisztratív és támogató területen dolgozó munkatárs és e-learning szakértő is. Érkezett pályázat angol nyelven is, vagyis az innovációs lehetőséget az intézményben dolgozó és tanuló külföldi kollégák és hallgatók is fontos kezdeményezésnek találták.

A kari megoszlás tekintve a TTK (24 db), BTK (20 db), IK (13 db) és PPK (12 db) adta be a legtöbb pályázatot, de majdnem minden karról érkeztek ötletek, javaslatok.

1. ábra: Az ELTE DOKK 2023-as innovációs kutatási-fejlesztési felhívására érkezett pályamunkák kari megoszlása

Az értékelés első szakasza után megállapítható volt, hogy a pályázatok kisebb hányada (kb. negyede) tartalmaz átfogó, hosszabb időtartamra vonatkozó, mérést-értékelést is magában foglaló kutatási és/vagy fejlesztési tervet. Nagyobb számú ötletterv tartalmaz kisebb időtávú, például kurzusfejlesztési, tartalomfejlesztési projektet. A jelenlegi trendeknek megfelelően a pályázatok között kissé túlreprezentált a mesterséges intelligencia kutatásban, oktatásban (szűkebben a felsőoktatásban) való alkalmazhatóságának a kérdésköre.

A beadott munkákban több hallgatói és oktatói kompetencia fejlesztése is a fókuszban van. Ezeknek a megvalósítási tervei nagyon szerteágazóak, a teljesség igénye nélkül az alábbi főbb témakörök köré csoportosíthatók:

  • feladatbankok kialakítása;
  • kurzusfejlesztési tippek és ötletek;
  • digitális vagy hagyományos kiadványok készítése;
  • e-learning és videós tananyagok készítése és fejlesztése;
  • a hallgatók életútját segítő alkalmazások fejlesztése;
  • az oktatói tervező munkát segítő módszertanok és alkalmazások;
  • tudásmenedzsmentet segítő módszertanok, alkalmazások

Kiemelten fontos, hogy néhány pályázatban megjelenik a transzverzális kompetenciák fejlesztésének a szükségessége mint elérendő cél vagy beavatkozási pont a hallgatók esetében, valamint az oktatók és a támogató munkatársak felkészítése ezeknek a folyamatoknak a tervezésére, menedzselésére, a szemléletváltásra.

A pályázati munkák feldolgozása, értékelése megkezdődött. A DOKK tervei szerint minden pályázónak egyéni visszajelzést és értesítést küldenek majd a pályázatáról. A nagyszámú beérkezett anyag miatt ez a folyamat a tervezettnél hosszabb időt fog igénybe venni, így a DOKK munkatársai a pályázók türelmét kéri e tekintetben és köszönetét fejezi ki mindazoknak, akik ötleteikkel támogatták az ELTE innovációs és kutatási-fejlesztési törekvéseit.