Mit tudunk a felnőttkori logopédiai zavarokról?

A klinikai rehabilitációs tevékenység a hazai logopédiai ellátás fokozatosan fejlődő ága, ennek ellenére még alacsony az e területet választó kollégák száma. Ennek egyik oka, hogy a jelenlegi képzési formák csupán részlegesen tartalmaznak klinikai ismereteket. Felismerve ezt a hiátust, a Bárczi Gyógypedagógiai Továbbképző Központja megszervezte a Logopédiai rehabilitáció szakirányú továbbképzést, amelynek keretei között a hallgatók az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával két féléven keresztül sajátíthatnak el klinikai elméleti és gyakorlati ismereteket.
A szakirányú továbbképzés 2018-ban indult el, az első két képzési ciklus alatt összesen 27 fő szerzett rehabilitációs logopédus végzettséget. A képzés elméleti szakaszában a hallgatók betekintést nyertek a felnőttkori szerzett nyelvi zavarok, a szerzett beszédmotoros zavarok, a diszfágia és a diszfónia mélyebb elméleti hátterébe, valamint ismereteket sajátíthattak el e diszfunkciók logopédiai rehabilitációs diagnosztikai és terápiás módszertanából. A magas színvonalú elméleti képzés megbízható alapot szolgáltatott a 78 órás gyakorlat teljesítéséhez, amelynek az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet és az Észak-Közép-budai Centrum, Új Szent János Kórház és Szakrendelő Fül-orr-gége Osztálya biztosított helyszínt. A hallgatók a klinikumban aktívan dolgozó gyakorlatvezetők által ismerhették meg a felnőttkori kommunikációs zavarok logopédiai rehabilitációját.
A végzett hallgatók együttműködésével Terápiaorientált logopédiai rehabilitáció címmel tanulmánykötet készült, amely hasznos lehet a klinikumban dolgozó logopédusok és a szakmai teamek nem logopédus tagjai számára egyaránt.
"A kötet tanulmányai jó lenyomatai annak a fejlődési folyamatnak, amelyen a Logopédiai rehabilitáció szakirányú továbbképzésben részt vett hallgatóink, kollégáink keresztülmentek. Ez
a folyamat szervesen illeszkedik a logopédia fejlődésének nemzetközi főáramába,
amelyben évtizedek óta hangsúlyos szerepet játszik a felnőttkorú népesség hang-, beszéd-, nyelvi, kommunikációs és nyelési-táplálkozási zavarainak kutatása, evidencia alapú logopédiai ellátása – mondta az összefoglalókat és esettanulmányokat tartalmazó kiadvány szerkesztésének szakmai felelőse, Kas Bence, az ELTE BGGYK egyetemi docense. – Fontos számunkra, hogy a kötetben tárgyalt kommunikációs zavarokról több esetben elsőként, illetve az elsők között jelenik meg magyar nyelvű, logopédiai fókuszú közlemény, így többek között a primer progresszív afázia (PPA), a diszfágia esetében. Szintén jelentős és előremutató fejlemény a szerzett kommunikációs zavarok alcsoportjaihoz köthető, a terápia egyénre szabott módozataira fókuszáló specifikus összefoglalók és esettanulmányok megjelenése, melyek a logopédia módszertani repertoárját gazdagítják. A szakma fejlődése érdekében bízhatunk abban, hogy a kötet hagyományteremtő lesz, és szerzőink a továbbiakban is közreadják majd logopédiai munkájuk során szerzett ismereteiket, új kutatási és módszertani fejlesztési eredményeiket."
A kötetet Szöllősi Izabella tanársegéd és Bóla Emília logopédus szerkesztette.
A kiadvány ide kattintva olvasható.
Forrás: ELTE BGGYK