Mitől jó egy multimédiás mese?

2018.12.18.
Mitől jó egy multimédiás mese?
Garai-Takács Zsófia, a PPK Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport munkatársa egy kísérletben török és holland kollégákkal tesztelte, hogy mitől jók a multimédiás mesék. A friss eredmények a Journal of Experimental Child Psychology című folyóiratban jelentek meg.

A kutatók korábbi eredményei szerint a jól szerkesztett multimédiás mesék jótékony hatással vannak a gyerekek szövegértésére és szótanulására. Az új kísérletben azt vizsgálták, hogy ez a jótékony hatás minek tudható be: a vizuális elemeknek (animált illusztrációk) vagy a hanghatásoknak (háttérzene, hangeffektek).

A vizsgálatot egy 99 fős óvodáskorú török mintán végezték, és azt találták, hogy 

míg a vizuális elemek jelentősen segítettek a meseértést, a hanghatások nem járultak ahhoz hozzá,

sőt, negatív hatással bírtak a mesékből való szótanulásra. Fontos megjegyezni, hogy a kísérletben olyan multimédiás meséket alkalmaztak, amelyek a kutatók szerint optimális, a szöveg tartalmához igazodó vizuális elemeket és hanghatásokat tartalmaztak (azokra a vizuális elemekre zoomolt rá a kamera, illetve azok voltak mozgásban, amelyekről a narráció szólt). Az eredmények tehát azt mutatják, hogy a jólszerkesztett animált illusztrációk hozzájárulnak az óvodások meseértéséhez.

Az eredmények fontosak lehetnek a digitális mesék és meseappok fejlesztői számára, illetve a gondviselők és pedagógusok számára is, amikor a különböző multimédiás mesék között válogatnak.

A cikk ezen a linken érhető el.

Forrás: ELTE PPK