MS Teams kezdőlap – minden fontos tudnivaló egy helyen
Bevezetés
„A változatosság gyönyörködtet” – tartja a mondás. Ez így is van, de néha a túl sok lehetőség káoszhoz vezethet. Például az online vagy hibrid oktatás során a hallgatók gyakran szembesülhetnek azzal, hogy a különböző kurzusaikban az oktatóik más-más online eszközt, felületet, megoldást használnak, és ezért nehéz lehet követniük, hogy melyikben mikor és hol, mit és hogyan kellene tenniük. Ha a MS Teams felületét használjuk kurzusainkhoz, sokat segíthetünk hallgatóinknak a kezdőlap használatával az eligazodásban, nyomon követésben.
Mi az a kezdőlap?
A MS Teams egyre több támogató lehetőséget nyújt az oktatás szervezéséhez. Ilyen a Neptunhoz kapcsolódó kurzusok menüjében a kezdőlap „fül” is. A kurzus Teams felületére lépve a baloldali menü első pontján található ez a lehetőség.
Ez lehet a kurzusfelület használatának kiindulópontja a hallgatók számára, hiszen itt – ha az oktató elkészítette – megtalálhatják a szükséges tudnivalókat többek között az előadások időpontjáról, helyéről, a kurzusban alkalmazandó online vagy egyéb felületekről, a feladatok határidejéről, a legutóbb hozzáadott tartalmakról, de az oktatók számára is információval szolgál a feltöltött fájlokról, segíti a határidők áttekintését is. |
|
||
|
||
Azt mondhatjuk, hogy a Canvas tematika menüjéhez hasonló lehetőségeket biztosít. Nézzük meg kicsit részletesebben a három nagyobb egységét!
Órarend
Az órarend című szekció a kezdőlapon a kurzus Teams-ben ütemezett online eseményeit gyűjti egy helyre. Megmutatja az esemény címét, időpontját és lehetőséget nyújt a közvetlen csatlakozáshoz is. Külön fülön tekinthetjük itt át a közelgő, valamint a már elmúlt eseményeket. Ez segítséget adhat a hallgatóknak (és azoktatóknak) abban, hogy a megfelelő eseményhez csatlakozzanak, hiszen egy pillantással könnyen kiválasztható az éppen aktuális. Ugyanakkor mód van arra is, hogy visszatekintsünk egy korábbi esemény elemeire, például a résztvevők listájának letöltése vagy a csevegésbe feltöltött fájlok, linkek miatt. |
Erőforrások
A kezdőlap hasznos területe az, ahol összegyűjthetjük a hallgatók számára mindazokat az online felületeket, amelyekre a kurzus során szükségük lesz. Például a kurzus LMS felülete (Moodle-on vagy Canvas-ban), a forráskereséshez javasolt oldalak, az órai feladatok során alkalmazott külső weboldalak stb. belinkelhetők itt. De alkalmas arra is, hogy a saját OneDrive fiókunkban tárolt fájlokat jelenítsük meg itt, egyértelművé téve és egyúttal összegyűjtve a hallgatók számára a szükséges tartalmakat (pl. az órai prezentációnk linkjét, forrásfeldolgozáshoz használt fájlokat stb.). |
Feladatok
A Teams már jó ideje lehetővé teszi, hogy feladatokat (tesztet vagy feladatot) osszunk ki a hallgatóknak a felületén. Ezek külön is megjelennek a baloldali menüben a Feladatok „fülön”, de a kezdőoldal minden fontos tartalommal együtt itt is áttekinthetővé teszi, hogy a kurzusban milyen feladat, milyen határidővel és hány pontért vár a hallgatókra. Hasznos tulajdonság, hogy innen is elindíthatjuk egy új feladat létrehozását. A szekció beállításakor szabályozni tudjuk, hogy egyszerre hány feladat (1-5) legyen látható a listában. |
A fentebb bemutatott lehetőségek mellett megjeleníthető még névjegy, ami az oktató Teams-profiljának beemelésével az ott megjelenített tudnivalókat is ismerteti. De lehetővé teszi egy külső felületen (pl. MTMT vagy LinkedIn) levő profilunk beszúrását is, így akár tágabb képet nyújtva a hallgatók számára szakmai munkásságunk részleteiről.
Személyre szabás
A kezdőlap sok tekintetben személyre szabható, például a fejlécben levő kép sablonképre vagy saját, feltöltött fotóra cserélhető, méretezhető. A szekciók, szakaszok különböző mértékben változtathatók, például az elrendezésük, az elemszámuk, a megjelenítésük stb. De rendelkezésre állnak sablonok is, amelyeket a kép(ek) és a szöveg esztétikus elosztásához használhatunk.
|
|
|
|
Összegzés
A Teams kezdőlap jó lehetőséget kínál arra, hogy – akár az egyébként Wordben elkészített tematika alapján – olyan kiindulópontot alkossunk a kurzusaink Teams felületén, ami jól személyre szabható, átlátható, rendezett és rendszerezett formában teszi elérhetővé a hallgatók és saját magunk számára is azokat az információkat, amelyek egy-egy kurzusfelületen szükségesek. Így hozzájárulhatunk a kiszámíthatóbb, biztonságosabb tanulási környezet biztosításához, ami a hallgatók online tanulási folyamatait feltáró kutatások homlokterében is áll (pl. Rajabalee et al, 2020; Baloran et al., 2021; Heilporn et al, 2021).
Felhasznált források
Baloran, E. T., Hernan, J. T., & Taoy, J. S. (2021). Course Satisfaction and Student Engagement in Online Learning Amid Covid-19 Pandemic: A Structural Equation Model. Turkish Online Journal of Distance Education, 22(4), 1–12.
Heilporn, G., Lakhal, S., & Bélisle, M. (2021). An examination of teachers’ strategies to foster student engagement in blended learning in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1), 25. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00260-3